

TBB Dergisi 2013 (109)
M. Yaşar DEMİRCİOĞLU
169
Mülâkat; bireyin belli bir statü için liyakat sahibi olup olmadığını
değerlendirmek amacıyla kullanılan önemli bir ölçme değerlendirme
tekniği olarak mevcudiyetini sürdürmektedir. Bireyin kendisini ve bil-
gisini yazılı ve sözlü olarak ifade etme yeteneği her zaman eşit dü-
zeyde olmadığına ve sözlü ifade yeteneği liyakat belirlemede önemli
bir unsur olduğuna göre, kamuya personel alımında mülâkat sınavı
yapılması
“kamu yararına uygun”
bir tercih olarak karşımıza çıkmak-
tadır. Anayasa’nın herhangi bir maddesinin kamu personeli alımında,
mülâkat sınavı yapılmasını engelleyen bir içeriğe sahip olduğunu ifa-
de etmek mümkün değildir. Bir başka ifadeyle kamu personeli alımı
söz konusu olduğunda mülâkat sınavı aşamasının mevcudiyeti kanun
koyucunun takdir yetkisi içerisindedir
45
.
Anayasa’nın 10’uncu maddesinde herkesin dil, ırk, renk, cinsiyet,
siyasi düşünce, felsefi inanç, din, mezhep ve benzeri sebeplerle ayrım
gözetilmeksizin kanun önünde eşit olduğu, hiçbir kişiye, aileye, züm-
reye veya sınıfa imtiyaz tanınamayacağı, Devlet organları ile idare
makamlarının bütün işlemlerinde yasa önünde eşitlik ilkesine uygun
olarak hareket etmek zorunda oldukları ifade edilmiştir
46
. Bu zorunlu-
luk hiç şüphesiz idare tarafından (ÜAK) doçent adaylarının seçimi ve
doçentlik unvanının verilmesi aşamalarında da uygulama kabiliyetine
sahiptir.
Danıştay tarafından önceki yıllarda verilen kararlarda sözlü sı-
nav aşamasının denetlenebilirliği konusunda açılan iptal davaları esas
yönünden reddedilmiştir. Bu yıllarda mülakat sınavlarının esasına
yönelik bir inceleme yapılmamasına rağmen mülakat sınavlarındaki
şeklî ve usulî eksiklikler yönünden iptal kararı verilebildiği görülmek-
tedir
47
. Daha sonraki yıllarda sözlü sınav aşamasının iptal davasına
45
YILMAZ, s. 37.
46
ANAYASA MAHKEMESİ KARARI, Esas Sayısı : 2008/54 Karar Sayısı : 2011/45
Karar Günü : 10.3.2011 R.G. Tarih-Sayı : 21.10.2011-28091
47
Dava dilekçesine ekli bulunan ve dava konusu işlemin davacıya tebliğine iliş-
kin olan 4.12.1996 günlü yazıdan, anılan mülakat sınavının 23.9.1996 tarihi ile
3.10.1996 tarihleri arasında yapıldığı açık olmasına karşın; dosyada bulunan da-
vacının mülakat sınavına ilişkin tutanağın 18.10.1996 tarihini taşıdığı görülmekte
olup; yukarıda belirtilen Yönetmelik maddeleri uyarınca mülakat sınavının ya-
pıldığı gün düzenlenmiş olması gereken bu tutanağın sınav tarihinden sonra dü-
zenlenmiş olduğunun anlaşılması karşısında, anılan sınavın ve bu sınav sonucun-
da yapılan değerlendirmenin sözkonusu Yönetmelik maddelerinde öngörülen
usule uygun olarak yapılmadığı sonucuna varılmıştır. Bu durumda, mülakat