Background Image
Previous Page  179 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 179 / 485 Next Page
Page Background

Anayasa Yargısının Meşruluğuna Bir İtiraz Olarak “Egemenlik”

178

konu doğrudan anayasa yargısının meşruluğu ile ilgilidir. Bu kapsam-

da anayasa yargısının biri hukuki ve diğeri de demokratik meşruluğu

olmak üzere iki tür meşruluğundan söz edilebilir.

Anayasa yargısının hukuki meşruluğu, anayasanın üstünlüğü il-

kesi bağlamında açıklanabilir ve temellendirilebilirken, aynı ilke onun

demokratik meşruluğunu açıklamak için yeterli görülmeyebilir. Kuş-

kusuz anayasa yargısının demokratik meşruluğu başta bireylerin te-

mel hak ve özgürlüklerinin korunması ve geliştirilmesi olmak üzere

işlevleriyle doğrudan ilişkilidir. Ancak anayasa yargısının meşruluğu

konusu değerlendirilirken karşılaşılan en büyük sorunlardan birisi,

anayasa yargısı organlarının kuruluşlarında, yasama organının oluşu-

munun tersine halk iradesinin hemen hiç rol oynamamasdır. Gerçek-

ten de, demokratik ilkelere uygun olarak yapılan seçimlerle oluşmuş

ve bundan dolayısı meşruluğu doğrudan doğruya hakın iradesine da-

yanan yasama organı tarafından belirli bir süreç takip edilerek yapılan

bir kanunun, üyelerinin tamamı atanmış kişilerden oluşan bir kurul

tarafından geçersiz kılınabilmesinin, açıklanması gereklidir

2

.

Diğer taraftan anayasa hâkimleri, yasama organı üyeleri gibi doğ-

rudan bireyler tarafından seçilmiş temsilciler değildir. Dolayısıyla ana-

yasallık denetimi yapan kurulun “temsilî” niteliği ya hiç bulunmamak-

ta ya da yasama organı ile karşılaştırıldığında temsili niteliği oldukça

düşük ölçüde kalmaktadır. Esasında anayasallık denetimine hukuk

sistemlerinde yer veren devletlerden hiç birinde

3

, bu denetimi yerine

getiren kurulun üyeleri doğrudan seçmen çoğunluğu tarafından belir-

lenmemektedir. Anayasallık denetimi yapmakla görevli kurulun üyele-

rinin belirlenme tarzına ilişkin kurallar her devlette farklılık arz etmekle

birlikte, genellikle anılan üyeler devlet başkanı, yasama organı ve diğer

yüksek mahkemeler tarafından çeşitli yöntemlerle belirlenmektedir

4

.

kuku, (Son Değişikliklere Göre), 12. Basım, İstanbul, Beta Yayınları, 2012, s. 469.

2

Zühtü Arslan, Anayasa Teorisi, Ankara, Seçkin Kitabevi, 2005, s. 31.

3

Birleşik Krallık, Hollanda, Libya ve Lesotho Krallığı dışında diğer devletlerin hu-

kuk sistemlerinde anayasa yargısına yer verilmiştir. Bkz.: Constitutional-Judicial

Review,

http://www.concourts.net/tab/tab1.php?lng

=en&stat=1&prt=0&srt=0,

3 Eylül 2013.

4

Türkiye’de, 7 Mayıs 2010 tarih ve 5982 sayılı Kanun’la yapılan anayasa değişikli-

ğinden önce AYM üyelerini kesin olarak belirleme yetkisi tamamen Cumhurbaş-

kanına ait bulunmaktaydı (Any. md. 146/2). Ayrıca 31 Mayıs 2007 tarih ve 5678

sayılı Kanun md. 5 ile değiştirilmeden önce Any. md. 102/1’ye göre Cumhur-

başkanı, doğrudan genel oyla halk tarafından seçilmeyip TBMM tarafından seçil-