

Anayasa Yargısının Meşruluğuna Bir İtiraz Olarak “Egemenlik”
178
konu doğrudan anayasa yargısının meşruluğu ile ilgilidir. Bu kapsam-
da anayasa yargısının biri hukuki ve diğeri de demokratik meşruluğu
olmak üzere iki tür meşruluğundan söz edilebilir.
Anayasa yargısının hukuki meşruluğu, anayasanın üstünlüğü il-
kesi bağlamında açıklanabilir ve temellendirilebilirken, aynı ilke onun
demokratik meşruluğunu açıklamak için yeterli görülmeyebilir. Kuş-
kusuz anayasa yargısının demokratik meşruluğu başta bireylerin te-
mel hak ve özgürlüklerinin korunması ve geliştirilmesi olmak üzere
işlevleriyle doğrudan ilişkilidir. Ancak anayasa yargısının meşruluğu
konusu değerlendirilirken karşılaşılan en büyük sorunlardan birisi,
anayasa yargısı organlarının kuruluşlarında, yasama organının oluşu-
munun tersine halk iradesinin hemen hiç rol oynamamasdır. Gerçek-
ten de, demokratik ilkelere uygun olarak yapılan seçimlerle oluşmuş
ve bundan dolayısı meşruluğu doğrudan doğruya hakın iradesine da-
yanan yasama organı tarafından belirli bir süreç takip edilerek yapılan
bir kanunun, üyelerinin tamamı atanmış kişilerden oluşan bir kurul
tarafından geçersiz kılınabilmesinin, açıklanması gereklidir
2
.
Diğer taraftan anayasa hâkimleri, yasama organı üyeleri gibi doğ-
rudan bireyler tarafından seçilmiş temsilciler değildir. Dolayısıyla ana-
yasallık denetimi yapan kurulun “temsilî” niteliği ya hiç bulunmamak-
ta ya da yasama organı ile karşılaştırıldığında temsili niteliği oldukça
düşük ölçüde kalmaktadır. Esasında anayasallık denetimine hukuk
sistemlerinde yer veren devletlerden hiç birinde
3
, bu denetimi yerine
getiren kurulun üyeleri doğrudan seçmen çoğunluğu tarafından belir-
lenmemektedir. Anayasallık denetimi yapmakla görevli kurulun üyele-
rinin belirlenme tarzına ilişkin kurallar her devlette farklılık arz etmekle
birlikte, genellikle anılan üyeler devlet başkanı, yasama organı ve diğer
yüksek mahkemeler tarafından çeşitli yöntemlerle belirlenmektedir
4
.
kuku, (Son Değişikliklere Göre), 12. Basım, İstanbul, Beta Yayınları, 2012, s. 469.
2
Zühtü Arslan, Anayasa Teorisi, Ankara, Seçkin Kitabevi, 2005, s. 31.
3
Birleşik Krallık, Hollanda, Libya ve Lesotho Krallığı dışında diğer devletlerin hu-
kuk sistemlerinde anayasa yargısına yer verilmiştir. Bkz.: Constitutional-Judicial
Review,
http://www.concourts.net/tab/tab1.php?lng=en&stat=1&prt=0&srt=0,
3 Eylül 2013.
4
Türkiye’de, 7 Mayıs 2010 tarih ve 5982 sayılı Kanun’la yapılan anayasa değişikli-
ğinden önce AYM üyelerini kesin olarak belirleme yetkisi tamamen Cumhurbaş-
kanına ait bulunmaktaydı (Any. md. 146/2). Ayrıca 31 Mayıs 2007 tarih ve 5678
sayılı Kanun md. 5 ile değiştirilmeden önce Any. md. 102/1’ye göre Cumhur-
başkanı, doğrudan genel oyla halk tarafından seçilmeyip TBMM tarafından seçil-