Background Image
Previous Page  183 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 183 / 485 Next Page
Page Background

Anayasa Yargısının Meşruluğuna Bir İtiraz Olarak “Egemenlik”

182

lük ve vergiler koymak devlet egemenliğinin bir parçasını oluşturur

18

.

Egemen bütün bu yetkileri tek başına kullanır ve koyduğu kanunlar ile

gelenek ve görenekleri bile değiştirebilir ya da ortadan kaldırabilir

19

.

Bodin, devletin ailelerden meydana geldiğini ve bir ailede “ba-

banın egemenliğinin”

sınırsız olduğu çıkarımlarından sonra, aile ile

egemen erk arasındaki bağlantıdan, egemen erkin egemenliğinin de

“sınırsız, mutlak ve sürekli” olduğu sonucuna varmıştır

20

.

Egemenlik konusunda görüş belirten yazarlardın diğeri, on ye-

dinci yüzyılda yaşamış Thomas Hobbes’tur. Devletin kuruluşunu,

ardılı olan Jean Jacques Rousseau gibi “sözleşme” ile açıklayan düşü-

nürlerden olan Hobbes’e göre devlet, insanları diğer insanların vere-

cekleri zararlardan koruyan ve onları yeryüzünde mutlu bir biçimde

yaşayabilmelerini sağlayan erktir

21

. Görüldüğü gibi, güvenlik ihtiya-

cı Hobbes’un devletinin kuruluşunda temel belirleyicidir. Sözleşme

sonucu ortaya çıkan egemen genel kabule dayanmakta ve topluluğu

oluşturan bireylerin güvenliğini ve düzenini sağlamak için kendisinin

uygun göreceği şekilde topluluğun sahip olduğu erki kullanmakta-

dır

22

. Ancak bu noktada uyrukların yetkileri oldukça sınırlıdır. Devleti

kuran ve egemenin işlem ve kararlar

ına (sözleşmenin gereği) uymak

zorunda olan uyruklar, egemenin kabulü olmaksızın herhangi bir ko-

nuda tâbi olmak üzere başka bir egemen

için

sözleşme yapamazlar

23

.

Hobbes’un egemeni ile devlet, sözleşmenin başında özdeş gibi gö-

zükse de, egemenlik daha sonra monark ile birlikte vücut bulabilmek-

tedir

24

. Hobbes’un egemeninin meşruluğu, kendisinin sözleşmeden

kaynaklanması nedeniyle yeryüzündeki görünür erklere dayanmak-

tadır ve büyük ölçüde laiktir denilebilir. Ancak onun özellikle doğal

hakların tanımlanması konusunu tanrı düşüncesinden ayrı olarak ele

alması, düşüncelerinin din dışı olduğunu da göstermez. Hobbes, bir

toplumda egemenin yanında ona eş bir kamusal erk olarak kilisenin

18

Bodin, “Devlet Üstüne Altı Kitap’tan Seçmeler”, s. 187.

19

Mehmet Ali Ağaoğulları ve Levent, Köker, Kral - Devlet Ya da Ölümlü Tanrı,

İmge Kitabevi, Ankara, 2000, s. 26.

20

Ağaoğulları ve Köker, a.g.e., s. 20.

21

Thomas Hobbes, Leviathan, Çev. Semih Lim, 3. Basım, İstanbul, Yapı Kredi Ya-

yınları, 2001, s. 129 ve 130.

22

A.e., s. 130.

23

A.e., s. 131-136.

24

Cemal Bali Akal, İktidarın Üç Yüzü, Dost Kitabevi, Ankara, 2003, s. 97.