

TBB Dergisi 2013 (109)
Ferhat USLU
183
varlığına karşı çıkmıştır
25
. Son olarak, Hobbes’un düşüncesinde uyuş-
mazlıkları çözmek, yargılama yapmak, savaş ve barışa karar vermek
gibi yetkiler egemenliğin kapsamında olan yetkilerdir
26
.
Hobbes’tan sonra egemenlik konusunda yorum yapan sosyal söz-
leşmeci düşünürlerden diğeri, on sekizinci yüzyıl Fransız düşünür-
lerinden Jean Jacques Rousseau’dur. Halk egemenliği anlayışının da
öncüsü olan Rousseau’ya göre yasama organı genel iradeyi temsil et-
mektedir. Bu anlayışta yasama organı, yasama yetkisinin bütün kötü-
lüklerin kaynağı olan monarktan alınarak halkın temsilcilerine verildi-
ği yer olduğu kadar, aynı zamanda onun iradesi bölünmez, yanılmaz,
devredilmez ve vazgeçilmez nitelikleri haizdi
27
. Egemenliğin devre-
dilmezliği, sosyal sözleşme ile ortaya çıkan genel iradenin devlette
egemenliğin sahibi olmasından ve egemenliğin kullanılmasının halk
oyunun yürütülmesi anlamına gelmesinden kaynaklanmaktaydı
28
.
Rousseau’nun düşüncesindeki siyasi sistemde, toplumdaki her
bireyin egemenliğin bir parçasına sahip olduğu ön kabulü bulunmak-
tadır. Dolayısıyla toplumdaki egemen güç, toplumu oluşturan bireyle-
rin toplamını ifade eder. Devletin on bin bireyden oluştuğunu varsa-
yarsak, Rousseau’ya göre, egemen varlığın uyruğa oranı on binin bire
oranı gibidir. Eş anlamla, devletin her üyesinin payına, egemen gücün
on binde biri düşmektedir. Ancak bu noktada her üyenin, egemen gü-
cün otoritesine tamamen boyun eğdiği unutulmamalıdır. Ayrıca karar
alma ile de doğrudan ilgili önemli bir kavram olarak genel iradenin,
ortak irade ve özel ya da bireysel iradeden farklı olduğu göz ardı edil-
memelidir. Genel irade, genelin çıkarını ve mutluluğunu amaçlarken;
ortak irade, sadece özel çıkarlarla ilgilidir ve bu özel iradelerin topla-
mıyla ortaya çıkar. Genel irade, bireylerin özel çıkarlarına göre genel
refah için çaba gösteren vatandaş çoğunluğunun iradesi olduğu için,
her vatandaşın özel iradelerinin toplamı olan ortak iradeden farklıdır.
Bu açılardan bakıldığında, Rousseau, çoğunluğun iradesi olan genel
25
Cemal Bali Akal, Sivil Toplumun Tanrısı, Afa Yayınları, İstanbul, 1990, s. 103-106
ve 116-117.
26
Hobbes, a.g.e., s. 137.
27
Mehmet Tevfik Gülsoy, Özgürlüklerin Korunmasında Anayasa Yargısının Yeri ve
Meşruluğu, Ankara, Yetkin Yayınları, 2007, s. 168.
28
Can Akdoğan, “Uluslararası Hukukta Kuvvet Kullanma ve Birleşmiş Milletler
Barışı Koruma Harekâtları ile Egemenlik.” Askeri Adalet Dergisi, Ankara, Genel-
kurmay Basımevi, Y. 31, S. 117, Mayıs 2003, s. 24.