Background Image
Previous Page  309 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 309 / 485 Next Page
Page Background

Uluslararası Hukuk Açısından Ege Hava Sahasında Türkiye ve Yunanistan Arasındaki Sorunlar

308

taj hakkını

14

kendi uçaklarına saklı tutmuştur. Bu sözleşmenin eksik

tarafı, uluslararası tarifeli hava seferlerini bu düzenin dışında tutması-

dır. Sözleşme’ye göre bu seferler ancak devletin rızası ile gerçekleştiri-

lebilir.

15

Ardından kabul edilen 1944 tarihli “Chicago Uluslararası Sivil

Havacılık Sözleşmesi” (Chicago Sözleşmesi) 1919 tarihli Sözleşme’nin

yerini almak üzere hazırlanmış ve büyük ölçüde aynı ilkeleri benim-

semiştir. Chicago Sözleşmesi, 4.4.1947’de yürürlüğe girmiştir.

16

Bu

Sözleşme, uluslararası hava (kamu) hukukunun (

public international air

law

) Magna Carta’sı olarak kabul edilmektedir. Sözleşme’nin gerekle-

rinin yerine getirilebilmesi amacıyla anılan Sözleşme ile Uluslararası

Sivil Havacılık Örgütü (ICAO) kurulmuştur. Günümüzde 191 üyesi

bulunan ICAO uluslararası sivil havacılığı düzenleyen bir Birlemiş

Milletler (BM) uzmanlık kuruluşudur.

17

Uluslararası hava hukuku, Chicago Sözleşmesi’nde de kodifi-

ye edildiği üzere iki temel ilkeye dayanmaktadır. İlki, tüm devletle-

rin kara ve deniz ülkesi üzerindeki hava sahasında tam ve münhasır

yetkiye sahip olması; ikincisi ise, ilki ile paralel olarak açık denizler

üzerindeki hava sahasının tüm devletlere açık olması dolayısı ile ege-

menliğe ve herhangi bir devletin yargı yetkisine konu olmamasıdır.

18

Bu konuya ilişkin Sözleşme’de doğrudan bir düzenleme olmamakla

birlikte 12. maddesine göre, açık denizlerde Sözleşme esaslarına göre

vaaz edilmiş kuralların uygulanması öngörülmüştür. Açık denizler

bütün devletlerin kullanımına açıktır.

19

14

Bir ülkenin bir yerinden diğer bir yerine yolcu, posta ve yük taşıma hakkı.

15

TOLUNER, s.49.

16

Paris Sözleşmesi’nden farklı olarak Chicago Sözleşmesi’nin 5. maddesinde tarifeli

uluslararası seferlerini yapmayan uçaklara havadan transit olarak geçiş yapma

hakkının yanı sıra önceden izin almaksızın ticari olmayan amaçlarla yere inme

hakkı tanınmıştır. Tarifeli uçuşlar Sözleşme’de düzenlenmiş olmakla birlikte,

uçağın ineceği devletin özel izni şartına bağlanmıştır. (m.6) Bununla birlikte tarifeli

uçuşlara ilişkin Uluslararası Hava Serbesti Antlaşması ve Beş Serbesti Antlaşması

adında iki ek sözleşme daha yapılmıştır. Ancak devletler bu ek antlaşmaları onay-

lama yerine iki taraflı antlaşma yapmayı tercih etmektedir. Sözleşme metni için

bkz.

http://www.icao.int/publications/pages/doc7300.aspx.

(201.10.2013)

17

Bkz

.http://www.icao.int/about-icao/Pages/default.aspx.

(19.10.2013); Ayrıca

bkz. MILDE, ss.127–205.

18

BÖLÜKBAŞI, Deniz, Turkey and Greece, The Aeagean Disputes: A Unique Case

in International Law, Cavendish Publishing, London, 2004, s.605.

19

BÖLÜKBAŞI, ss.605–606.