

Uluslararası Hukuk Açısından Ege Hava Sahasında Türkiye ve Yunanistan Arasındaki Sorunlar
312
kat çekmektedir. Çünkü Yunanistan, sözkonusu Kararname ile doğru-
dan hava sahasını 10 mil ilan etmek yerine karasuları genişliğini belli
konularda 10 mil ilan etme yolunu seçmiştir.
32
O dönemde bir hava
aracının motorunun sesinin duyulabildiği mesafe düşünüldüğünde
Yunan akademisyenler ve diplomatlar emsalsiz bir uygulamaya imza
atıldığını belirtmişlerdir.
33
1960 yılının sonlarına gelindiğinde ise Yunanistan, güvenlik endi-
şeleri nedeniyle ulusal deniz ve hava sahasını genişletme eğiliminde
olmuştur. Özellikle 1974 yılında Türkiye’nin gerçekleştirdiği Kıbrıs
Barış Harekâtı bu endişelerini daha da artırmıştır. Birleşmiş Milletler
III. Deniz Hukuku Konferansı sırasında da Yunanistan karasularının
12 mile çıkartılması gerektiğini savunmuştur.
34
BM şemsiyesi altında
deniz hukukuna ilişkin düzenlenen bütün konferanslara katılan Yu-
nanistan, kabul edilen bütün Sözleşmeleri de onaylamıştır. Bunlar-
dan 1982 tarihli BMDHS, son derece kapsamlı olup günümüzün de-
niz hukukuna ilişkin en önemli kaynaklarından biridir. Yunanistan’ın
karasuları ile ilgili son düzenlemesi de bu Sözleşme’yi onaylayan
1995 tarihli 2321 sayılı Kanun’dur.
35
İlgili Kanun’un 2. maddesinde
Yunanistan’ın karasularını 12 mile çıkarma konusunda Sözleşme’nin
3. maddesi uyarınca vazgeçilmez haklara sahip olduğu düzenlenmek-
tedir. Ancak günümüzde Yunanistan’ın karasuları genişliğine ilişkin
uygulaması 6 mildir.
36
Sonuç olarak 6 millik karasuları uygulaması, si-
vil havacılık ve hava polisliği konularında 10 mile çıkmaktadır.
37
Buna
göre Yunanistan, üzerinde helikopter bulunan bir geminin 10 mil ge-
32
PAZARCI, Uluslararası Hukuk Dersleri II, s.442.
33
“Türkiye ve Yunanistan: Ege’deki Anlaşmazlığı Çözmenin Zamanı”, s.9.
34
ASSONITIS, George, “
The Greek Airspace: The Legality of a ‘Paradox’
”, Journal of
Legal Studies, Vol:8, s.163.
35
Bkz. BAŞEREN, s.113.
36
1982 tarihli BMDHS, karasuları konusunda bugüne kadar üzerinde uzlaşma sağ-
lanamayan genişlik sorununa ilişkin önemli yenilikler getirmiştir. Sözleşme’nin
3. maddesi ile bu genişliğin karasularının ölçülmeye başladığı esas hatlardan iti-
baren en çok 12 mile kadar uzanabileceği düzenlenmiştir. Bu düzenleme, kara-
sularına ilişkin olarak bütün devletler için geçerli sabit bir genişlik belirlememiş,
onun yerine aşılmaması gereken bir sınır (bir tavan) tespit etmiştir. Bkz. ÖZMAN,
Aydoğan, “
Deniz Hukukunda Yeni Gelişmeler
”, Ege’de Deniz Sorunları Semineri,
AÜSBF Yayınları, No:552, Ankara, 1986, s.19. Sözleşme’de bu düzenlemenin sınırı
300. maddesi ile bu hakkın kötüye kullanılmaması yönünde bir kısıtlama getirdiği
görülmektedir.
37
BÖLÜKBAŞI, s.577.