Background Image
Previous Page  313 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 313 / 485 Next Page
Page Background

Uluslararası Hukuk Açısından Ege Hava Sahasında Türkiye ve Yunanistan Arasındaki Sorunlar

312

kat çekmektedir. Çünkü Yunanistan, sözkonusu Kararname ile doğru-

dan hava sahasını 10 mil ilan etmek yerine karasuları genişliğini belli

konularda 10 mil ilan etme yolunu seçmiştir.

32

O dönemde bir hava

aracının motorunun sesinin duyulabildiği mesafe düşünüldüğünde

Yunan akademisyenler ve diplomatlar emsalsiz bir uygulamaya imza

atıldığını belirtmişlerdir.

33

1960 yılının sonlarına gelindiğinde ise Yunanistan, güvenlik endi-

şeleri nedeniyle ulusal deniz ve hava sahasını genişletme eğiliminde

olmuştur. Özellikle 1974 yılında Türkiye’nin gerçekleştirdiği Kıbrıs

Barış Harekâtı bu endişelerini daha da artırmıştır. Birleşmiş Milletler

III. Deniz Hukuku Konferansı sırasında da Yunanistan karasularının

12 mile çıkartılması gerektiğini savunmuştur.

34

BM şemsiyesi altında

deniz hukukuna ilişkin düzenlenen bütün konferanslara katılan Yu-

nanistan, kabul edilen bütün Sözleşmeleri de onaylamıştır. Bunlar-

dan 1982 tarihli BMDHS, son derece kapsamlı olup günümüzün de-

niz hukukuna ilişkin en önemli kaynaklarından biridir. Yunanistan’ın

karasuları ile ilgili son düzenlemesi de bu Sözleşme’yi onaylayan

1995 tarihli 2321 sayılı Kanun’dur.

35

İlgili Kanun’un 2. maddesinde

Yunanistan’ın karasularını 12 mile çıkarma konusunda Sözleşme’nin

3. maddesi uyarınca vazgeçilmez haklara sahip olduğu düzenlenmek-

tedir. Ancak günümüzde Yunanistan’ın karasuları genişliğine ilişkin

uygulaması 6 mildir.

36

Sonuç olarak 6 millik karasuları uygulaması, si-

vil havacılık ve hava polisliği konularında 10 mile çıkmaktadır.

37

Buna

göre Yunanistan, üzerinde helikopter bulunan bir geminin 10 mil ge-

32

PAZARCI, Uluslararası Hukuk Dersleri II, s.442.

33

“Türkiye ve Yunanistan: Ege’deki Anlaşmazlığı Çözmenin Zamanı”, s.9.

34

ASSONITIS, George, “

The Greek Airspace: The Legality of a ‘Paradox’

”, Journal of

Legal Studies, Vol:8, s.163.

35

Bkz. BAŞEREN, s.113.

36

1982 tarihli BMDHS, karasuları konusunda bugüne kadar üzerinde uzlaşma sağ-

lanamayan genişlik sorununa ilişkin önemli yenilikler getirmiştir. Sözleşme’nin

3. maddesi ile bu genişliğin karasularının ölçülmeye başladığı esas hatlardan iti-

baren en çok 12 mile kadar uzanabileceği düzenlenmiştir. Bu düzenleme, kara-

sularına ilişkin olarak bütün devletler için geçerli sabit bir genişlik belirlememiş,

onun yerine aşılmaması gereken bir sınır (bir tavan) tespit etmiştir. Bkz. ÖZMAN,

Aydoğan, “

Deniz Hukukunda Yeni Gelişmeler

”, Ege’de Deniz Sorunları Semineri,

AÜSBF Yayınları, No:552, Ankara, 1986, s.19. Sözleşme’de bu düzenlemenin sınırı

300. maddesi ile bu hakkın kötüye kullanılmaması yönünde bir kısıtlama getirdiği

görülmektedir.

37

BÖLÜKBAŞI, s.577.