Background Image
Previous Page  315 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 315 / 485 Next Page
Page Background

Uluslararası Hukuk Açısından Ege Hava Sahasında Türkiye ve Yunanistan Arasındaki Sorunlar

314

layan devletlere karşı, “karşılıklılık” esasında daha geniş karasuları

kabul etme ve uygulama hakkını korumuştur. 20 Mayıs 1982 tarihin-

de çıkardığı 2674 sayılı Karasuları Kanunu

43

ile bu Kanun’u yürürlük-

ten kaldırarak 1. maddesi ile karasuları genişliğinin 6 mil olduğunu

ilan etmiştir. Ayrıca Hükümet’e hakkaniyet ilkesine ters düşmeyen

durumlarda belirli denizlerde daha geniş karasuları ilan etme yetkisi

de vermiştir. 29 Mayıs 1982 tarihli Bakanlar Kurulu Kararnamesi de

önceki uygulamayı aynen kabul etmiştir.

44

Böylece Ege’de 6 mil olan

karasuları genişliği, Karadeniz ve Akdeniz’de 12 mil olarak uygulama

alanı bulmuştur.

TBMM, 8 Haziran 1995’te Yunan Hükümeti’nin Lozan Dengesi’ni

bozacak şekilde karasuları genişliğini 6 milin üzerine çıkarması halin-

de Türkiye’nin hayati çıkarlarını korumak için Türk Hükümeti’ne her

türlü yetkinin verildiğini Yunan ve Dünya Kamuoyu’na dostane duy-

gular ile duyurmuştur.

45

Türkiye bu konudaki hassasiyetini 12 millik

karasuları düzenlemesi nedeniyle 1982 tarihli BMDHS’ne taraf olma-

yarak da göstermiştir. Böylece bu düzenlemenin bir örf adet hukuku

kuralı olmadığı iddiasını da ulusal düzenlemeleri ile desteklemektedir.

Hava hukuku bazı konularda deniz hukukuna paralel ve onu iz-

leyen bir gelişme göstermiş olmasına rağmen henüz oldukça yeni bir

hukuk dalı olarak karşımıza çıkmaktadır. Dolayısıyla bu alanda örf

adet hukuku kuralları henüz oluşum aşamasında olduğundan hava

hukukuna ilişkin uyuşmazlıkların çözümünde uluslararası antlaş-

malara başvurulmaktadır. Türkiye, Yunanistan’ın aksine uluslararası

hava hukukuna ilişkin ilk önemli çok taraflı düzenleme olan 1919 Paris

Sözleşmesi’ne taraf olmamıştır.

46

Günümüzde geçerli olan uluslararası

hava hukuku kurallarını kapsayan 1944 tarihli Chicago Sözleşmeleri’ne

ise başından beri taraftır.

43

RG, 29 Mayıs 1982, S.17708.

44

RG, 29 Mayıs 1982, S.17708.

45

BAŞEREN, s.117. Ayrıca Yunanistan’ın iç hukukunda kabul etmiş olduğu 12 milin

fiilen uygulanması durumunda bunun savaş nedeni (casus belli) sayılacağı husu-

sunda TBMM’den bir karar çıkmıştır. Bkz. 8 Haziran 1995 tarihli TBMM kararı.

46

Bu Sözleşme, her devlete kendi ülkesi üzerindeki hava sahasında egemenlik hakkı

tanımaktadır. Ancak Sözleşme, diğer devletlerin sivil uçaklarına zararsız olmak

ve kurallara uymak koşulu ile uçuş serbestîsi tanımaktadır. Öte yandan askeri

uçakların uçuş yapabilmeleri özel izne tabiidir. Sözleşme için bkz.

library.arcticpor-

tal.org/1580/1/

1919

_

Paris

_conevention.pdf

(20.10.2013)