

TBB Dergisi 2013 (109)
Ülkü HALATÇI ULUSOY
311
rak denizlerin serbestisi ilkesini benimsemiştir. Yunanistan, karasula-
rının genişliğini, tek taraflı olarak 6 mile çıkardığı 1936 yılına kadar 3
mil olarak kabul edilmiştir.
25
Oysa o dönemde karasularının genişliği
Lozan Antlaşması’nda 3 mil olarak belirlenmiştir. Nitekim 1931–1936
yılları arasındaki değişik düzenlemelerine bakıldığında Yunanistan’ın
da 3 mili kabul ettiği görülmektedir. Ancak 1936 yılında çıkarılan 230
sayılı Kanun, karasularının genişliğini sahilden itibaren 6 mil olarak
belirlemiştir.
26
Bundan önce de1931 tarihli 5017 sayılı Kanun’da yer alan
karasularının genişliğinin “hava seyrüseferi ve hava polisliği” amacıy-
la 10 mil olduğunu düzenleyen “Havacılık ve Kontrolü Amacıyla Ka-
rasularının Genişliğinin Saptanması” hakkında 6/18 Eylül 1931 tarihli
Kraliyet Kararnamesi çıkarılmıştır.
27
Anılan Kararname’nin dayanağı,
Yunanistan’ın 1921 tarihli Kanun ile onaylayarak taraf olduğu “Hava
Seyrüseferinin Düzenlenmesine İlişkin 1919 Paris Sözleşmesi” ve 13
Haziran tarihli “5017 sayılı Sivil Havacılık Kanunu”’dur.
28
5017 sayılı
Kanun’a bakıldığında karasularına ilişkin özel bir düzenleme olmadı-
ğı görülür. Sadece Kanun’un 2. maddesinde Yunanistan’ın kendi hava
sahasında tam ve mutlak bir egemenlik yetkisi olduğu ifade edilmiştir.
Düzenlemede yer alan Yunan ülkesinden anlaşılan ise, “Yunanistan’ın
karasuları ve üzerindeki hava sahası”dır.
29
Yunanistan’ın bu durumu
ICAO’ya bildirimi ancak 1974 yılında Yunan Hava Bilgilendirme Ya-
yını (AIP)(para. 1.2.1) ile gerçekleşmiştir. Ancak burada 10 millik hava
sahası uygulaması, 5017 sayılı Kanun’dan farklı olarak “sivil havacılık
ve hava polisliği” amaçlarına yönelik belirlenmiştir.
30
Görüldüğü üzere Yunanistan, 6.9.1931 tarihli bir Cumhurbaşkan-
lığı kararnamesi ile o tarihte 3 millik
31
karasularına sahip bulunma-
sına rağmen, hava sahası genişliğini 10 mile çıkarmıştır. Ancak yine
de Yunanistan’ın, “
hava sahasının dış sınırının karasularının dış sınırına
göre belirleneceği
” ilkesine uygun görünme gayreti içinde olduğu dik-
25
ÖZMAN, Aydoğan, “
Ege Karasuları Sorunu
”, AÜSBFD, C.LXIII, S.3–4, 1988, s.176.
26
UN Legislative Series, ST/LEG.SER.B/6, 1956, s.18.
27
BAŞEREN, Sertaç, Ege Sorunları, TÜDAV Yayınları, No:15, Ankara, 2003, s.113.
28
Decree of 6/18 September 1931 to Define TheExtent of theTerritorialWatersfort-
hePurposes of Aviationandthe Control There of
https://www.un.org/depts/los/.../PDFFILES/GRC_1931_Decree.pdf
29
UN Legislative Series, ST/LEG.SER.B/6, 1956, s.18.
30
BAŞEREN, s.173.
31
Mil olarak deniz mili (nautical mile NM) olarak kullanılmaktadır.