Background Image
Previous Page  312 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 312 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ülkü HALATÇI ULUSOY

311

rak denizlerin serbestisi ilkesini benimsemiştir. Yunanistan, karasula-

rının genişliğini, tek taraflı olarak 6 mile çıkardığı 1936 yılına kadar 3

mil olarak kabul edilmiştir.

25

Oysa o dönemde karasularının genişliği

Lozan Antlaşması’nda 3 mil olarak belirlenmiştir. Nitekim 1931–1936

yılları arasındaki değişik düzenlemelerine bakıldığında Yunanistan’ın

da 3 mili kabul ettiği görülmektedir. Ancak 1936 yılında çıkarılan 230

sayılı Kanun, karasularının genişliğini sahilden itibaren 6 mil olarak

belirlemiştir.

26

Bundan önce de1931 tarihli 5017 sayılı Kanun’da yer alan

karasularının genişliğinin “hava seyrüseferi ve hava polisliği” amacıy-

la 10 mil olduğunu düzenleyen “Havacılık ve Kontrolü Amacıyla Ka-

rasularının Genişliğinin Saptanması” hakkında 6/18 Eylül 1931 tarihli

Kraliyet Kararnamesi çıkarılmıştır.

27

Anılan Kararname’nin dayanağı,

Yunanistan’ın 1921 tarihli Kanun ile onaylayarak taraf olduğu “Hava

Seyrüseferinin Düzenlenmesine İlişkin 1919 Paris Sözleşmesi” ve 13

Haziran tarihli “5017 sayılı Sivil Havacılık Kanunu”’dur.

28

5017 sayılı

Kanun’a bakıldığında karasularına ilişkin özel bir düzenleme olmadı-

ğı görülür. Sadece Kanun’un 2. maddesinde Yunanistan’ın kendi hava

sahasında tam ve mutlak bir egemenlik yetkisi olduğu ifade edilmiştir.

Düzenlemede yer alan Yunan ülkesinden anlaşılan ise, “Yunanistan’ın

karasuları ve üzerindeki hava sahası”dır.

29

Yunanistan’ın bu durumu

ICAO’ya bildirimi ancak 1974 yılında Yunan Hava Bilgilendirme Ya-

yını (AIP)(para. 1.2.1) ile gerçekleşmiştir. Ancak burada 10 millik hava

sahası uygulaması, 5017 sayılı Kanun’dan farklı olarak “sivil havacılık

ve hava polisliği” amaçlarına yönelik belirlenmiştir.

30

Görüldüğü üzere Yunanistan, 6.9.1931 tarihli bir Cumhurbaşkan-

lığı kararnamesi ile o tarihte 3 millik

31

karasularına sahip bulunma-

sına rağmen, hava sahası genişliğini 10 mile çıkarmıştır. Ancak yine

de Yunanistan’ın, “

hava sahasının dış sınırının karasularının dış sınırına

göre belirleneceği

” ilkesine uygun görünme gayreti içinde olduğu dik-

25

ÖZMAN, Aydoğan, “

Ege Karasuları Sorunu

”, AÜSBFD, C.LXIII, S.3–4, 1988, s.176.

26

UN Legislative Series, ST/LEG.SER.B/6, 1956, s.18.

27

BAŞEREN, Sertaç, Ege Sorunları, TÜDAV Yayınları, No:15, Ankara, 2003, s.113.

28

Decree of 6/18 September 1931 to Define TheExtent of theTerritorialWatersfort-

hePurposes of Aviationandthe Control There of

https://www.un.org/depts/

los/.../PDFFILES/GRC_1931_Decree.pdf

29

UN Legislative Series, ST/LEG.SER.B/6, 1956, s.18.

30

BAŞEREN, s.173.

31

Mil olarak deniz mili (nautical mile NM) olarak kullanılmaktadır.