Background Image
Previous Page  311 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 311 / 485 Next Page
Page Background

Uluslararası Hukuk Açısından Ege Hava Sahasında Türkiye ve Yunanistan Arasındaki Sorunlar

310

Uluslararası hava sahasında geçerli hukuki rejim ise serbestliktir.

Konuya ilişkin olarak 1982 tarihli BMDHS madde 87/1’de açık deniz

üzerinde bulunan hava sahasında bütün devletlerin uçuş serbestisi ol-

duğunu düzenlenmektedir. Bitişik bölge ve münhasır ekonomik bölge

üzerindeki hava sahasında da uçuş serbestliği ilkesi geçerli olacaktır.

Chicago Sözleşmesi’nin 2. maddesinde ulusal hava sahası ile il-

gili olarak, “bu Sözleşme’nin amaçları açısından bir devletin ülkesi

deyimiyle bu devletin toprakları ve bu topraklara bitişik olan yine

aynı devletin egemenliği altında bulunan karasularının kastedildiği”

düzenlemesi yer almaktadır. Ancak burada dikkat edilmesi gereken

husus, bu Sözleşme’nin amacının devletlerin hava sahasını belirlemek

olmadığıdır. Sadece devletlerin egemenliğinin devletin kara ülkesi ve

deniz alanlarında olduğu gibi hava sahasında da geçerli olduğunu te-

yit etmektedir. O nedenle bir devletin hava ülkesini belirleyebilmek

için öncelikle karasularının belirlenmesi gerekmektedir. O nedenle

de deniz hukukuna ilişkin sözleşmeler de uluslararası hava hukuku

uyuşmazlıklarında uygulanabilir hukuk olarak karşımıza çıkmakta-

dır. Açıklamalardan da anlaşılacağı üzere Ege Denizi’ndeki karasula-

rının genişliğine ilişkin sorun

24

, hava sahası sorunları ile birlikte bir

madalyonun iki yüzünü oluşturmaktadır. Bir devletin hava ülkesinin

sınırını deniz ülkesi, deniz ülkesinin sınırını da karasularının dış sı-

nırı belirlemektedir. O nedenle öncelikle Yunanistan ve Türkiye’nin

karasularına ilişkin mevzuat ve uygulamalarını konuya ilişkin deniz

hukuku sözleşmelerinin ilgili hükümleri ve örf adet hukuku kuralları

kapsamında değerlendirmek gerekmektedir.

II. Yunanistan’ın Deniz ve Hava Hukuku’na İlişkin Ulusal

Düzenlemeleri ve Uygulamaları

Yunanistan, 19. yüzyılın sonuna kadar karasuları genişliğini güm-

rük, sağlık gibi konularda farklı amaçlar ile herhangi bir ulusal mevzu-

atında “karasuları” terimine yer vermeksizin uygulamıştır. I. Dünya

Savaşı sırasında Yunanistan’ın karasuları ve hava sahasına ilişkin po-

litikasında güvenlik kaygısı ve ekonomik nedenler ön plana çıkmıştır.

O dönemde denizcilik ve balıkçılık alanındaki gelişmelere koşut ola-

24

Bu konuda bkz. ODMAN, Tevfik,

“Ege’de Türk-Yunan Karasuları Genişliği Sorunla-

”, Deniz Hukuku Sempozyumu, Çağ Üni. Yayınları No:18, 2012, ss.83–112.