Background Image
Previous Page  316 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 316 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ülkü HALATÇI ULUSOY

315

Hava hukukuna ilişkin Türk mevzuatına baktığımızda ulusla-

rarası hava hukuku kurallarına paralel düzenlemeler içerdiği görül-

mektedir. 14.10.1983 tarihli 2920 sayılı Türk Sivil Havacılık Kanunu’na

göre,

“Türk hava sahası kara ülkesi ve karasuları üzerindeki hava sahasından

oluşup devletin tam ve münhasır egemenliği altındadır.”

Türk devlet hava

araçları ve Türk Uçak Sicili’ne kayıtlı hava araçları dışında kalan her

türlü hava aracının Türk hava sahasından geçişi, bir antlaşmada aksi

öngörülmemişse, Ulaştırma Bakanlığı’nın iznine tabi kılınmıştır. Ay-

rıca Bakanlar Kurulu, kamu düzeni ve güvenliği ile askeri nedenlerle

belli bölgeleri ya da Türk hava sahasının tümünü uçuşa yasaklayabi-

lir. Yabancı hava kuvvetlerinin Türk havaalanlarını ve üslerini ziyaret

edebilmeleri için en az 15 gün önceden diplomatik yolla hükümetten

izin almaları gerekmektedir.

47

Görüldüğü üzere Türkiye, düzenlemeleri ile ulusal hava sahası

üzerinde tam ve mutlak bir egemenliğe sahip olmanın yanı sıra kara-

suları ve hava sahası uygulamasında paralellik ilkesini benimsemiş-

tir. Karasuları ile ulusal hava sahası uygulaması özdeştir. Uluslararası

hukukta kıyı devletlerine farklı amaçlar için farklı genişlikte karasu-

ları ilan etme olanağı tanınmamaktadır. Aksine uluslararası hukukta

karasuları ve hava sahası arasında bir özdeşlik olması gerektiği yö-

nünde bir ilke bulunmaktadır.

48

Türkiye bu konudaki kararlılığını

Yunanistan’ın 10 millik hava sahası uygulamasına gösterdiği tepkiler

ile de ortaya koymuştur. 1974 yılında ilk önce Türkiye ardından da

ABD bu durumun kabul edilemez olduğunu belirtmişlerdir. Nitekim

Türkiye, Yunanistan sahillerinden itibaren 6–10 mil arasındaki askeri

uçuşlarını Yunan yetkililerden herhangi bir onay almaksızın gerçek-

leştirmiştir. Yunanistan da bu durumu diplomatik yollar ile kınamış-

tır. Benzer şekilde ABD de bu durum karşısında kendi Freedom of

47

Bu husus, “Yabancı Kuvvetlerin Türkiye Limanlarını, Hava Üslerini ve Hava

Alanlarını Ziyaret Etmesi Hakkındaki Yönetmelik”in 1. maddesinde düzenlen-

miştir. RG, 22.07.1996, S.12355. Aynı yönetmeliğe göre, hava araçlarının durum

ve sayısını belirleme ve kalış süresini sınırlama hakkı bulunmaktadır. Verilen izin

geri de alınabilir. Yine konuya ilişkin Hudut Bölgeleri Uçuş Yönetmeliği uyarınca

tarifeli uçuşlar dışındaki Türk ve yabancı hava araçlarının Türkiye sınırlarına ve

FIR çizgisine (uçuş bilgi bölgesi) yakın bölgelerde uçuş yapabilmeleri için izin al-

maları gerekmektedir. Bkz. RG, 22.04.1972, S.14167.

48

PAZARCI, Hüseyin, “

Ege Denizi’ndeki Türk Yunan Sorunlarının Hukuki Yönü

”,

Türk-Yunan Uyuşmazlığı (der: VANER, Semih), Metis Yayınları, İstanbul, 1990,

s.118.