Background Image
Previous Page  318 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 318 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ülkü HALATÇI ULUSOY

317

dar uygulanabilmesi Ege Denizi’nin özel durumu nedeniyle mümkün

değildir ve bu yönde Türkiye’yi bağlayan evrensel bir örf adet hukuku

kuralı mevcut değildir.

Assonitis’e göre ise, 1931 tarihli Kararname, Yunan hava sahasını

10 mil olarak sabitlemeyip karasularından bağımsız bir hava korido-

ru (airbelt) oluşturmaktadır. 10 millik uygulama, sadece hava ulaşımı

ve kontrol amaçlı olduğundan bu konular dışında karasuları ve hava

sahası arasında bir paralellik bulunmaktadır. Yunanistan’ın güvenlik

endişeleri ile ekonomik ve ticari amaçları birlikte düşünüldüğünde bu

Kararname, uluslararası hukuka uygun bulunacaktır. Bir başka ifade

ile Yunanistan 6 millik hava sahasında tam bir egemenlik uygularken,

6–10 millik hava sahasında daha sınırlı bir egemenlik uygulamaktadır.

Uluslararası hukukta hiçbir kural 12 milin altında olmak şartı ile ka-

rasularından daha geniş bir alanda ulusal hava sahası uygulamasını

yasaklamamaktadır.

52

Ancak incelenen uluslararası sözleşmelerde bu

görüşü destekleyen bir düzenlemeye rastlamak mümkün değildir.

Öte yandan Yunanistan, bu uygulamaya yönelik çok uzun bir

süre itiraz edilmemiş olmasını bu yönde bir örf adet hukuku kuralı-

nın oluşumuna bağlamıştır. Oysa İngiltere, II. Dünya Savaşı’nın ba-

şında bu uygulamayı protesto etmiştir. Ancak bunu daha sonra faz-

la tekrarlamamıştır.

53

Türkiye ise, ilk olarak 1974 yılında Kıbrıs Barış

Harekâtı sonrasında bu uygulamayı kınamış ve kabul etmeyeceğini

açıklamıştır.

54

Ardından protestolar daha sık ve etkili bir şekilde tek-

rarlanmıştır. ABD de karasularının ötesinde 10 millik hava sahası ege-

menliğini kabul etmediğini açıklamıştır.

55

1931 sayılı Kararname’nin

uluslararası hukuk ve uygulamasına aykırı olduğunu ve bu durumun

tanınmayacağını resmi açıklamalarında açıkça belirtmişlerdir. Di-

ğer bir deyişle, eğer ABD uçakları Ege Denizi’nde Yunanistan ya da

Türkiye’den 6 mil ötede uçuş gerçekleştirirse, bu hava sahası ulusla-

rarası hava sahası olduğundan herhangi bir izin ya da bildirime gerek

52

ASSONITIS, s.169.

53

ASSONITIS, s.171.

54

Türkiye’nin itirazları hem uluslararası hukukun genel ilkelerine hem de bazı

NATO belgelerine (AAP-6 ve NATINAD gibi) dayanmıştır. Bkz. İNAN Yüksel;

ACER, Yücel, “

The Aegean Disputes

”, The Europeanization of Turkey’s Security

Policy: Prospects and Pitfalls, Edt. KARAOSMANOĞLU, Ali; TAŞHAN, Seyfi,

s.138.

55

Bkz. Periscope Daily DefenceCapsules, June 21, 1994 (LEXIS)