Background Image
Previous Page  320 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 320 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ülkü HALATÇI ULUSOY

319

Komisyonu’nda İtalya, denize kıyısı olan devletlerin hava sahasının

10 mile kadar uzanabileceğini iddia etmiş; ama diğer devletlere bunu

kabul ettirememiştir.

63

Demek ki devletlerin hiçbir zaman bu yönde bir

iradesi oluşmamıştır. Yunanistan’ın 6–10 mil uygulaması tarafı oldu-

ğu Chicago Sözleşmesi’ne aykırıdır. Yunanistan’ın karasuları ve hava

sahası özdeşliğini kabul eden bu Sözleşme’ye taraf olması uygulama-

sının bir

opinio juris

olmadığını göstermektedir. Öyleyse, bu uygula-

manın Türkiye açısından da bağlayıcı bir örf adet hukuku kuralı haline

geldiğini iddia etmek yerinde olmayacaktır.

Yunanistan her ne kadar bildirim konusunda bir zorunluluk ol-

masa da 1931 tarihli Kararname’yi yayımladıktan sonra ilgili tüm

devletlere ve uluslararası örgütlere (ICAN ve ICAO) havacılık işlem-

leri (aviation) amaçları ile hava sahasını 10 mile çıkardığını bildirdi-

ğini iddia etmektedir. 1957 yılında BM Genel Sekreterliği tarafından

yayınlanan “Karasuları Rejimi’ne İlişkin Kanunlar ve Düzenlemeler”

hem Kararname’yi hem de değişikliklerini içermektedir.

64

Bu dokü-

man aralarında Türkiye ve ABD’nin de olduğu BM Deniz Hukuku

Konferansları’na katılan bütün devletlerin ulusal rejimlerini gösteren

bir bilgi kaynağıdır. Buradan hareketle Yunanistan, Türkiye’nin ma-

kul bir süre içinde bilgisi olduğu halde Kararname’ye itiraz etmeyişini

zımni kabul

olarak nitelendirmektedir. Bu nedenle de sonraki pozisyo-

nun değişmesi önceki durumu etkilemeyecektir. Türkiye, 1974 yılına

kadar hem Kararname’den haberdar olmuş hem de davranış ve tu-

tumları ile bu durumu kabul etmiştir.

65

Yunanistan bu durumu

estoppel

olarak değerlendirerek Türkiye’nin önceki davranış ve tutumlarının

sonraki savunmasını engellediğini ileri sürmektedir.

66

Sonuç olarak,

Yunanistan’ın kararlı ve sürekli uygulaması ve bu konuda menfaati

olan devletlerden makul bir süre içinde itiraz gelmemesi Yunanistan’ın

Ege’deki ulusal hava savasını hukuki bir zemine oturtmaktadır. Türki-

ye ise, 1974 yılına kadar Kararname’nin kendisi için bir sır olduğunu

ileri sürerek

67

Yunanistan’ın bu iddialarını kabul etmemektedir.

63

ASSONITIS, 164.

64

Air Law and Treaties of the World”, Library of Congress (1965) 823–825.

65

ASSONITIS, s.175

66

GRIEF, Nickholas, Public International Law in the Airspace of the High Seas, Nij-

hoff, 1994, ss.66–69; BAŞEREN, s.175.

67

SYRIGOS, , s.116.