Background Image
Previous Page  60 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 60 / 485 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2013 (109)

Ayhan BOZLAK

59

kemeleri kendi eyaletlerinin anayasalarını, kanunlarını, diğer düzen-

lemelerini ve örf-adet hukukunu (common law) uygular. Eyaletlerin

anayasaları ile yetkili mercii ve mahkemeleri Federal Anayasa ya da

Mahkeme kararlarından daha geniş bir hak ve özgürlük alanı sağlaya-

bilirken (Kleinig vd., 2011: 23, 24), bunun tersi ise mümkün bulunma-

maktadır.

ABD hukuk sisteminde Anayasa ve ek madde hükümleri sade-

ce Federal Hükümete karşı uygulanma imkanına sahipken, Ek 14.

Maddedeki temel haklara müdahale yapılması sırasında geçerli hu-

kuk kurallarına uyulması mecburiyeti (Due process clause)

2

uyarınca,

FYM’nin kararı

3

üzerine Anayasanın Ek 1 ve 4. Maddeleri eyaletlere

karşı da geçerli hale getirilmiştir (Kleinig vd., 2011: 24).

Yine ABD Anayasası kişisel hakları sadece devlet eylemlerine kar-

şı korumakta, özel ya da tüzel kişilere karşı koruma sağlamamaktadır

(Kleinig vd., 2011: 24). Bu durum eyaletlerin yetki alanına bırakılmış

bulunmaktadır (

Katz v. United States

kararı

4

). Devlete karşı korunmanın

sınırları özellikle Ek 4. Maddedeki yasak/hukuka aykırı yollarla elde

edilen delillerin yargılama sürecinde kullanılamaması (exclusionary

rule) ile Ek 6. Maddedeki avukata ulaşma hakkı hükümleri tarafından

şekillendirilmiştir. FYM Ek 6. Maddedeki hukuki danışma hakkının

2

Sözkonusu Ek 14. Madde’nin ilgili 1. Bölümü şu şekildedir; “

Birleşik Devletlerde

doğmuş veya Birleşik Devletler uyruğuna geçmiş ve Birleşik Devletler yetkisine tabi olan

herkes, Birleşik Devletler’in ve ikamet etmekte oldukları eyaletin vatandaşıdır. Hiç bir

eyalet, Birleşik Devletler vatandaşlarının ayrıcalık ve bağışıklıklarını kısıtlayacak yasa

yapmayacak veya uygulamayacak, ve hiç bir eyalet yasal gerekler yerine getirilmeden bir

kişiyi yaşamından, özgürlüğünden ya da malından yoksun etmeyecek; ya da kendi yargı

yetkisi içindeki bir kişiyi, yasaların eşit koruması dışında bırakmayacaktır.”

Temel haklara müdahale yapılırken geçerli hukuk kurallarına uyulması mecburi-

yetinin (Due process) düzenlendiği diğer bir Anayasa maddesi olan Ek 5. Madde

ise şu şekildedir; “

Kara ve deniz kuvvetlerinde, ya da savaş veya kamuya yönelik tehdit

sırasında görevde bulunan milis kuvvetlerinde ortaya çıkacak davalar dışında, hiç kimse

büyük jüri tarafından hazırlanan suç duyurusu veya iddianamesi olmadan ölüm cezasını

gerektiren veya yüz kızartıcı başka bir suçtan sorumlu tutulmayacak; hiç kimse, aynı suç

nedeniyle iki kere, idam cezası veya bir organını yitirme tehlikesi ile karşı karşıya bırakıl-

mayacak; herhangi bir ceza davasında kendi aleyhinde tanıklık yapmaya zorlanmayacak;

ve yasal gerekler yerine getirilmeden, yaşamı, özgürlüğü, veya malından yoksun bırakıla-

mayacak; özel mülk, hakça bir tazminat ödenmeden kamulaştırılamayacaktır.”

3

Bkz. Ek 4. Madde yönünden

Mapp v. Ohio,

367 U.S. 643 (1961); Ek 1. Maddede-

ki ifade özgürlüğü ile ilgili

Gitlow v. New York

, 268 U.S. 652 (1925); Örgütlenme

özgürlüğü açısından

National Association for the Advancement of Colored People v.

Alabama

, 357 U.S. 449 (1958).

4

389 U.S. 347 (1967).