Background Image
Previous Page  65 / 485 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 65 / 485 Next Page
Page Background

Kamusal Bağlamda Özel Hayatın Korunması: ABD Federal Yüksek Mahkemesi ...

64

Yukarıda da değinildiği gibi esasında kişilerin toplum içinde ayırd

edilmeme hakkı bir çok açıdan gerekli ve faydalıdır. O, kişilere, baş-

kalarının müdahalesi, takibi ve hesap verme, bedel ödeme gibi du-

rumların olmadığı güvenli bir davranış, muamale görme ve katılım

alanı doğurur (Nissenbaum, 2013). Misilleme ya da aşağılanma duy-

gularını kaldırarak, böylece, düşünce ve ifade özgürlüğünü destekler.

Toplumda, toplumsal damga altında bulunan kişilere, örneğin intihar

düşüncesi içinde olan, HIV virüsü taşıyan ya da aile içi şiddete maruz

kalanlar gibi- yardım elinin uzatılmasını sağlar. Bir çoğu için internet

gibi ortamlarda daha rahat dolaşmayı sağlar. Bu durum sadece isimsiz

(anonim) olma değildir; bireye ulaşılamazken onun ulaşabilmesi, ey-

lemde bulunabilmesidir. Buradaki anlamında ulaşılamama ise temel

hak ve özgürlüklerin şartlarına uygun şekilde kullanılarak gerçekleşti-

rilen davranışlar nedeniyle (yani yasal olmayan veya suç oluşturacak

bir eylemde bulunulmadığı halde) kimse tarafından açıklama isteme

veya hesap sormak vb. nedenlerle kişinin kapısına gelinememesidir

(Kleinig vd., 2011: 197).

Değinilen husus şöyle bir örnekle daha açık bir biçimde ortaya ko-

nulabilir. Polisin, küçüklere alkol satışını engellemek gerekçesiyle, bir

barın parkında bekleyerek buraya gelen herkesi izlemesi ve araç pla-

kalarını kayıt emesi olayında, buraya gelen kişiler açısından gizlenen

veya mahrem bir şey olamayacağı/olmaması gerektiği söylenebilmek-

le beraber, bu kişilerin diğer bar sahibi olan tanıdıkları bazı kişilere

veya akrabalarına bu bara giderken görünmek istemeyebilme ihtimali,

onların bilinmeme hakkını ihlal etmektedir. Yani, üzerinde durulan

konu sadece gizlenen şeylerin araştırılmasına inhisar edilemeyecek

bir nitelik arz etmektedir. Bunun antitezi “Panoptikon

11

modelidir.

arkadaşlık ilişkileri, sağlık hizmetleri veya mahalle bakkalı, manavı gibi çevreler-

de gerçekleşen mahrem aktivitelerin ifşası uygun bulunmamaktadır. Bu çevreler

arasında olabilecek çakışmalar için de aynı şey geçerlidir. Örneğin, arkadaş çevre-

si ile aile çevresi veya ebeveynlerin çocuklarından ayrı tutmak istedikleri çevreler

ya da birisinin doktoru, din görevlisi, bankacısı veya iş ortağı ile olan ilişkileri

gibi. Yani bağlamsal bütünlüğe (contextual integrity) göre durum değişebilmekte,

bir ortamda paylaşılan bilginin başka bir ortamda paylaşılması uygun olmayabil-

mektedir (Kleinig vd., 2011: 199).

11

İngilizce; “Panopticon”. Panoptikon, İngiliz filozof ve toplum kuramcısı Jeremy

Bentham’ın 1785 yılında tasarlamış olduğu hapishane inşa modelidir. Daire şek-

lindeki hapishane eşit parçalara bölünmüş ve ortasında gardiyanın bulundugu bir

gözetleme kulubesi yerlestirilmiştir. Böylece, mahkumların gardiyanı kesinlikle