Background Image
Previous Page  211 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 211 / 441 Next Page
Page Background

İdari Yargılama Usulu Kanunu ve Vergi Usul Kanunu Arasındaki Çatışmaların ...

210

Tarihsel yorum yöntemi ise çelişkili sonuçlar vermektedir. Milli

Güvenlik Konseyi Tutanakları’ndan İYUK ve HMK’nın öncelikle uy-

gulanacağı sonucunu çıkarmak mümkün olduğu gibi VUK’un uygu-

lama önceliği almasının istendiği sonucu da çıkarabilir

105

. Bu durum

hukuk metodolojisinde tarihsel yoruma getirilen eleştirileri de haklı

çıkarmaktadır

106

. Zira norm ihdas eden organa tutarlı tek bir görüş at-

fetmek çoğu zaman mümkün olmamaktadır. Tartışma konusu bakı-

mından tarihsel yorum yöntemiyle tereddütsüz olarak elde edilebile-

cek tek sonuç, vergi uyuşmazlıklarının çözümünde İYUK ve HMK’ya

ilaveten VUK’un da uygulanmasının istendiğidir. Bu sonuç İYUK

m.31/2’nin lafzından da açıkça anlaşılmaktadır. Buna karşılık anılan

yöntemle, yasa koyucunun çatışmaları İYUK ve HMK’nın atıf yaptığı

hallere öncelik vermek suretiyle mi yoksa VUK’a öncelik vermek sure-

tiyle mi çözmeye çalıştığı tam olarak belirlenememektedir.

Bu durumda fıkranın kurduğu basamaklı yapı uyarınca, ver-

gi uyuşmazlıklarının çözümünde İYUK, HUMK ve VUK arasındaki

sıralama:

107

• Vergi uyuşmazlıklarında öncelikle İYUK hükümleri,

• İYUK’da hüküm bulunmaması nedeniyle HMK’ya atıf yapılmış

hallerde HMK,

• Yukarıda belirtilen iki kanunda da hüküm bulunmayan hallerde

105

Söz gelimi, İYUK m.31/2’nin teklif edilen ilk halinde “saklı kalmak” ibaresi yerine

“ayrık kalmak” ibaresi bulunmaktadır. Kanaatimizce İYUK’un uygulanma önce-

liğini vurgulamak bakımından bakımından “ayrık kalmak”, “saklı kalmak”tan

daha açık bir ibaredir. Bununla birlikte, Milli Güvenlik Konseyi’nin 6.1.1982 tarih-

li oturumunda İYUK’un diğer maddelerinde “ayrık kalmak” ifadesi kullanılmadı-

ğı gerekçesiyle bu ibare, “saklı kalmak” ibaresiyle değiştirilmiştir. Diğer taraftan

bazı üyelerin (söz gelimi, Adalet komisyonu üyesi/Maliye Bakanlığı Temsilcisi

Mehmet Karaduman’ın) ifadelerinden hükmün amacının VUK’un bazı maddele-

rini (VUK m.3/B gibi) vergi uyuşmazlıklarında öncelikli olarak uygulanır kılmak

olduğu sonucuna da varılabilir(Bkz. Milli Güvenlik Konseyi Tutanakları B:91,

61.1.1982, O:2). Şüphesiz hükme yüklenmek istenen fonksiyon üyelerin kendi öz-

nel değerlendirmelerine dayanmaktadır. Hükmün mevcut anlamıyla o fonksiyo-

nu görüp göremeyeceği ise ayrı bir tartışma konusudur.

106

Tarihsel yorum yöntemine getirilen eleştirilen için bkz. Işıktaç/Metin, 2003, s. 212

vd.

107

Oytun Canyaş,

Yeminli Mali Müşavirlerin Vergisel Sorumluluğu

, Maliye ve Hukuk

Yayınları, 2006, s.56 vd.