

İdari Yargılama Usulu Kanunu ve Vergi Usul Kanunu Arasındaki Çatışmaların ...
210
Tarihsel yorum yöntemi ise çelişkili sonuçlar vermektedir. Milli
Güvenlik Konseyi Tutanakları’ndan İYUK ve HMK’nın öncelikle uy-
gulanacağı sonucunu çıkarmak mümkün olduğu gibi VUK’un uygu-
lama önceliği almasının istendiği sonucu da çıkarabilir
105
. Bu durum
hukuk metodolojisinde tarihsel yoruma getirilen eleştirileri de haklı
çıkarmaktadır
106
. Zira norm ihdas eden organa tutarlı tek bir görüş at-
fetmek çoğu zaman mümkün olmamaktadır. Tartışma konusu bakı-
mından tarihsel yorum yöntemiyle tereddütsüz olarak elde edilebile-
cek tek sonuç, vergi uyuşmazlıklarının çözümünde İYUK ve HMK’ya
ilaveten VUK’un da uygulanmasının istendiğidir. Bu sonuç İYUK
m.31/2’nin lafzından da açıkça anlaşılmaktadır. Buna karşılık anılan
yöntemle, yasa koyucunun çatışmaları İYUK ve HMK’nın atıf yaptığı
hallere öncelik vermek suretiyle mi yoksa VUK’a öncelik vermek sure-
tiyle mi çözmeye çalıştığı tam olarak belirlenememektedir.
Bu durumda fıkranın kurduğu basamaklı yapı uyarınca, ver-
gi uyuşmazlıklarının çözümünde İYUK, HUMK ve VUK arasındaki
sıralama:
107
• Vergi uyuşmazlıklarında öncelikle İYUK hükümleri,
• İYUK’da hüküm bulunmaması nedeniyle HMK’ya atıf yapılmış
hallerde HMK,
• Yukarıda belirtilen iki kanunda da hüküm bulunmayan hallerde
105
Söz gelimi, İYUK m.31/2’nin teklif edilen ilk halinde “saklı kalmak” ibaresi yerine
“ayrık kalmak” ibaresi bulunmaktadır. Kanaatimizce İYUK’un uygulanma önce-
liğini vurgulamak bakımından bakımından “ayrık kalmak”, “saklı kalmak”tan
daha açık bir ibaredir. Bununla birlikte, Milli Güvenlik Konseyi’nin 6.1.1982 tarih-
li oturumunda İYUK’un diğer maddelerinde “ayrık kalmak” ifadesi kullanılmadı-
ğı gerekçesiyle bu ibare, “saklı kalmak” ibaresiyle değiştirilmiştir. Diğer taraftan
bazı üyelerin (söz gelimi, Adalet komisyonu üyesi/Maliye Bakanlığı Temsilcisi
Mehmet Karaduman’ın) ifadelerinden hükmün amacının VUK’un bazı maddele-
rini (VUK m.3/B gibi) vergi uyuşmazlıklarında öncelikli olarak uygulanır kılmak
olduğu sonucuna da varılabilir(Bkz. Milli Güvenlik Konseyi Tutanakları B:91,
61.1.1982, O:2). Şüphesiz hükme yüklenmek istenen fonksiyon üyelerin kendi öz-
nel değerlendirmelerine dayanmaktadır. Hükmün mevcut anlamıyla o fonksiyo-
nu görüp göremeyeceği ise ayrı bir tartışma konusudur.
106
Tarihsel yorum yöntemine getirilen eleştirilen için bkz. Işıktaç/Metin, 2003, s. 212
vd.
107
Oytun Canyaş,
Yeminli Mali Müşavirlerin Vergisel Sorumluluğu
, Maliye ve Hukuk
Yayınları, 2006, s.56 vd.