Background Image
Previous Page  222 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 222 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (110)

Harun YILMAZ

221

olarak kaide kararnameleri ile birlikte genelge, tebliğ, ilan gibi isimler

taşıyan düzenleyici işlemlerin yapıldığı da görülmektedir. Derleyici

bir yaklaşımdan hareketle

adsız düzenleyici işlemler

5

denilen bu işlem-

ler, şayet tüzük ve yönetmelik unsur ve şartlarını taşıyor ise geçerli

işlemler olarak kabul edilmektedir.

Türkiye’de, yürütme organı özelinde idarenin düzenleme yapma

yetkisi açısından tarihsel süreç baz alındığında söylenebilir ki, idare,

öteden beri düzenleyici işlemler yapagelmiştir. Ancak bu yetkinin da-

yanağı ve kapsamı, siyasi rejimlere göre değişik olmuştur

6

.

Osmanlı Devletinde mutlakıyet dönemi devlet yapılanması göz

önüne alındığında, yasama-yürütme erklerine benzer bir ayrım söz

konusu olmadığından düzenleme yetkisinin kullanımına ilişkin bir so-

run olduğu da söylenemez. Zira tüm yetkiler padişahın şahsında top-

lanmaktadır. Modern anlamda kanun ve düzenleyici işlem devrinin

Gülhane Hattı Hümayunu ile başladığı kabul edilebilirse de

7

, düzen-

leme yetkisi açısından tarihi dönüşümün 1876 Kanun-ı Esasisi ile ya-

şandığı belirtilmelidir. Ardından sırasıyla 1921, 1924, 1961 ve nihayet

1982 Anayasaları ile düzenleme yetkisinin niteliği ve kullanımına, her

bir anayasanın ortaya çıkışında egemen olan anlayış uyarınca farklı

anlamlar yüklenmiştir.

Yukarıda sözü edilen anayasal süreç eşliğinde düzenleme yetki-

sine ilişkin bir analiz yapma amacı güden bu çalışmanın çıkış noktası,

yürütme organı ve bu organın bir parçası kimliğinde olan idarenin dü-

zenleme yetkisidir. Ancak yapılacak bu analiz sırasında, yasama orga-

nının sahip olduğu düzenleme yetkisini göz ardı etmek olanaksızdır.

Zira yasama ve yürütme organlarının düzenleme yetkileri arasında-

ki ilişki ve sınırlar incelenmeden konuya yönelik sağlıklı bir çözüme

ulaşmak mümkün gözükmemektedir. Bu nedenle çalışma, her iki or-

ganın düzenleme yetkisine dair verilen bilgiler ışığında ilerleyecektir.

5

Konuya ilişkin ayrıntılı bilgi için bkz. Yeliz Şanlı Atay, Türk İdare Hukukunda

Adsız Düzenleyici İşlemler, TODAİE Yayınları, 1. Basım, Ankara, 2011, s.61 vd.

6

Lütfi Duran, İdare Hukuku Ders Notları, İstanbul, Fakülteler Matbaası, 1982,

s.448.

7

Veli Yılmaz, İdarenin Düzenleyici İşlemleri ve İptalinin Doğurduğu Hukuki So-

nuçlar, Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yüksek Lisans Tezi, Konya,

2008, s.7.