

TBB Dergisi 2014 (110)
Harun YILMAZ
227
kavuşturulacağını hüküm altına almaktadır. Bu hüküm, haliyle tüzük-
lerin niteliği konusunda kuşkulara neden olmuş, tüzüklerin yasama
işlemi niteliğinde olup olmadığı tartışmaları yapılmıştır
22
. Bunun ya-
nında ortaya çıkan diğer sorun ise, kanunlarla idareye talimatname çı-
karma yetkisi tanınmasıdır
23
. Bu yönde bir gelişme olarak, çeşitli idare-
ler de talimatname adı altında bazı düzenleyici işlemler tesis etmiştir.
Böyle bir işlemin anayasa metni ile uyumsuzluğu ortadadır.
Değinilmeden geçilemeyecek bir başka husus ise, 1924
Anayasası’nın yürürlükte olduğu dönemde, 1567 sayılı Türk Parası-
nın Kıymetini Koruma Kanunu ile yürütmeye tanınan etkili düzen-
leme yetkisidir
24
. Sözü edilen Kanun’un ilgili maddesi ile Bakanlar
Kurulu’na, Anayasa’nın ruhuna aykırı biçimde geniş bir düzenleme
alanı bırakılmıştır
25
. Ancak bu noktada, dönemin gerek siyasi gerekse
de ekonomik göstergeleri çerçevesinde konunun değerlendirilmesinin,
rasyonel bir sonuca ulaşılmasına katkı sağlayacağı unutulmamalıdır.
2. 1961 Anayasası
1924 Anayasası’nı takiben yürürlüğe giren 1961 Anayasası ile bir-
likte Türkiye’ de artık tam anlamıyla parlamenter sisteme geçildiği
söylenebilir. Gerçekten de, Kurucu Meclis Anayasa Komisyonu’nun
hazırladığı gerekçede parlamenter hükümet tarzını kabul ettiğini açık-
22
Bu görüşten hareketle varılacak sonuç, yürütmenin düzenleme yetkisinin hali
hazırda yasama yetkisinden ayrı şekilde değerlendirilemeyeceğidir. Bunun aksi
ancak yasama yetkisinin devri ile söz konusu olabilir. Zira bu devir ile yasama
yetkisini elinde bulunduran kanun koyucu, kendisine ait olan bu yetkisini belirli
bir alanla sınırlandırmak şartıyla idarenin düzenleme alanına sokmaktadır.
23
Örnekler için bkz. Öztürk, İdarenin Düzenleme Yetkisinin Kapsamı, s.63.
24
1567 sayılı Kanun’un 15.02.1954 tarihli ve 6258 sayılı Kanunla değişik birinci mad-
desi şu şekildedir; “Kambiyo, nukut, esham ve tahvilat alım ve satımının ve bun-
lar ile kıymetli madenler ve kıymetli taşlarla bunlardan mamul veya bunları muh-
tevi her nevi eşya ve kıymetlerin ve ticari senetlerle tediyeyi temine yarayan her
türlü vasıta ve vesikaların memleketten ihracı veya memlekete ithalinin tanzim ve
tahdidine ve Türk parasının kıymetinin korunması zımnında kararlar ittihazına
Bakanlar Kurulu salahiyetlidir.’’
25
Ragıp Sarıca, Türkiye’de İcra Uzvunun Tanzim Salahiyeti, Cumhuriyet Matbaası,
İstanbul, 1943, s.255: “Tanzim salahiyetini mevzuat bakımından incelerken Türk
parasının kıymetini koruma kanununa da temas etmek zorundayız. Filhakika bu
kanun, İcra Vekilleri Heyetine istisnai ve fevkalade bir tanzim salahiyeti tanımak-
tadır. Bu sahaya dahil mevad ve hususatı –adeta kanun vazii yerine kaim olmak
suretiyle- tanzim etmek salahiyetini hükümete bırakmaktadır.’’