Background Image
Previous Page  285 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 285 / 441 Next Page
Page Background

Barışçıl Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Yapma Hakkı ve Devletin Yükümlülükleri

284

AİHM’in Sözleşme’nin 11. maddesi ile ilgili denetim kontrolü, 8, 9

ve 10. maddeler ile aynıdır. AİHM toplantı ve dernek kurma özgürlü-

ğüne yapılan müdahalenin, “yasa” ile öngörülüp öngörülmediğini, bu

müdahalenin 11. maddenin 2. fıkrasında belirtilen meşru amaçlardan

birine yönelik olup olmadığını ve “demokratik toplumda gerekli” olup

olmadığını incelemektedir. Müdahalenin “yasa” ile öngörülebilmesi

için, müdahalenin temelinde yatan mevzuat hükmünün ulaşılabilir-

lik ve öngörülebilirlik kriterleri karşılaması gerekmektedir. Başka bir

deyişle söz konusu “yasadan” halkın haberdar olması (ulaşılabilirlik

kriteri) ve bu “yasanın” vatandaşların kendi davranışlarını düzenleme-

lerine imkan verecek kadar açık ve anlaşılır hükümler içermesi (öngö-

rülebilirlik kriteri) gerekmektedir. “Demokratik toplumda gereklilik”

konusunda ise AHİM, toplanma ve gösteri yapma hakkının sınırlan-

masının “zorlayıcı bir sosyal gereksinime” cevap verip vermediğini, bu

hakkın sınırlanmasında iç hukuk yargı organları tarafından kullanılan

gerekçelerin sınırlamayı haklı kılmak için “yeterli” ve “yerinde” olup

olmadığını ve “orantılılık ilkesi” gereği, sınırlama ve ulaşılmak istenen

meşru amaç arasındaki orantı olup olmadığını incelemektedir.

Toplantı ve gösteri yürüyüşü değişik şekiller alabilmektedir : kla-

sik toplanma ve gösteri yapmanın dışında, kamusal bir alanda hare-

ketsiz kalma, oturma eylemi yapma

9

ve hatta yol kesme

10

, grev yap-

ma

11

ve bir yerin işgali

12

dahi Sözleşme’nin 11. maddesi kapsamında

korunan toplanma ve gösteri yapma hakkının kapsamında girmekte-

dir

13

. Sözleşme’nin bu hükmü aynı zamanda, özel toplantıları ve ka-

muya açık yerlerde yapılan toplantıları da kapsamaktadır

14

. Ayrıca, bir

gösterinin veya toplantının yasal olmaması, bu gösterinin veya top-

lantının barışçıl olmadığı anlamına gelmemektedir : Sözleşme’nin 11.

maddesi barışçıl ama yasal olmayan gösteri ve yürüyüşlere de uygu-

lanmaktadır

15

.

9

Örnek olarak, Samüt Karabulut/Türkiye, n° 16999/04, 27 Ocak 2009 tarihli karar.

10

AİHM, Barraco/Fransa, n° 31684/05, 5 Mart 2009 tarihli karar.

11

AİHM, Urcan ve diğerleri/Türkiye, n° 23018/04, 23042/04, 23034/04, 23071/04,

23073/04, 23081/04, 23086/04, 23091/04, 23094/04, 23444/04 ve 23676/04, 17

Temmuz 2008 tarihli karar.

12

AİHM, Cissé/Fransa, n° 51346/99, 9 Nisan 2002 tarihli karar.

13

Ziya Çağa Tanyar, a.g.e., s. 604.

14

Frédéric Sudre vd, Les grands arrêts de la Cour européenne des droits de l’homme,

6. baskı, Puf, Paris, 2011, 689.

15

Mahkeme bu tespite Cissé/Fransa kararında (a.g.k.) varmıştır. Mahkeme bu da-

vada, Fransa’da kaçak yaşayanların yasalara aykırı bir şekilde bir kiliseyi işgal

etmesini ve burada açlık grevi yapmasını barışçıl bulmuş ve Sözleşme’nin 11.