Background Image
Previous Page  288 / 441 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 288 / 441 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (110)

Ümit KILINÇ

287

başlı başına Sözleşme’nin 11. maddesine aykırı değildir

27

ve devletler

kamu düzenini ve ulusal güvenliği korumak için bir toplantıyı veya

gösteriyi belli bir prosedüre bağlayabilirler

28

.

Bildirim ve/veya izin prosedürü devletin yükümlülüğü konu-

sunda iki yönüyle önemlidir: ilk olarak bu prosedür, devlete ve dev-

let makamlarına bir gösteri yürüyüşünün barışçıl olduğu konusunda

teminat vermektedir. İkinci olarak, bu prosedür devlet makamlarına,

toplantı ve gösteri yürüyüşünün sağlıklı bir şekilde yerine getirilmesi

için gerekli tedbirleri alma imkanı vermektedir. Başka bir deyişle, izin

alındıktan sonra devletin, toplantı ve gösteri yürüyüşüne müdahale

etmeme negatif yükümlülüğü ile birlikte, bu toplantı ve gösteri yürü-

yüşünün sağlıklı yapılması için gerekli tedbirleri alma pozitif yüküm-

lülüğü oluşmaktadır

29

.

Gösteri yürüyüşünün yapılmasının izne bağlandığı durumlarda

AİHM, iznin gösterinin düzenlenmesini imkansız hale getirecek şe-

kilde verilmemesi gerektiğini söylemektedir

30

. İznin çok geç verilme-

si veya gereğinden fazla bilgi ve belge istenmesi buna örnek olarak

gösterilebilir. İznin verilmemesi ve buna karşın göstericilerin barışçıl

bir şekilde yürümeleri durumunda bu gösteriye müdahale edilmesi,

Sözlesme’nin 11. maddesi anlamında sorun çıkarabilmektedir. Yine

soyut kamu düzeninin korunması öne sürülerek gerekçesiz bir şekil-

de bir barışçıl toplantının yasaklanması, toplanma ve gösteri yapma

hakkını ihlal etmektedir

31

. İzin alınmasının imkansız olduğu veya ka-

muoyunun dikkatini çekmek için güncel konularda hemen toplantı ve

gösteri yürüyüşü düzenlenmesi gerektiği durumlarda, izin alınmadan

barışçıl gösteriler düzenlenebilir

32

. Kısacası, barışçıl olması durumun-

da izinsiz yapılan bir gösteriye veya toplantıya devletin müdahaleden

kaçınması

33

ve bu gösteri ve yürüyüşe kamu makamlarının hoşgörü

göstermeleri gerekmektedir

34

.

Mahkeme ayrıca, iznin verilmemesi için öne sürülen gerekçelerin

ikna edici olması gerektiğinin altını çizmektedir. Örneğin, bir gösteri-

27

AİHM, Skiba/Polonya, n° 10659/03, 7 Temmuz 2009 tarihli kabuledilemezlik

kararı.

28

AİHM, Gün ve diğerleri/Türkiye, n° 8029/07, 18 Haziran 2003 tarihli karar, § 80.

29

Frédéric Sudre vd, a.g.e., 689.

30

AİHM, Skiba/Polonya, a.g.k.

31

AİHM, Makhmudov/Rusya, n° 35082/04, 26 Temmuz 2007 tarihli karar.

32

AİHM, Bukta ve diğerleri/Macaristan, a.g.k.

33

Örnek olarak, AİHM, Baczkowski ve diğerleri/Polonya, a.g.k.

34

Ziya Çağa Tanyar, a.g.e., s. 520.