Background Image
Previous Page  159 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 159 / 533 Next Page
Page Background

Hükmün Açıklanmasının Geri Bırakılmasına İlişkin Güncel Sorunların Yargıtay Kararları ...

158

barla, gerek yargılamaya devam edecek olan yerel mahkeme, gerekse verilecek

kararın temyiz edilmesi halinde Yargıtay, itiraz merciinin belirlediği suç vas-

fıyla bağlı olmayacaktır ...

” şeklinde görüş belirtmiştir.

Görüldüğü gibi, itiraz merciinin hükmün açıklanmasının geri bıra-

kılması kararının esasını inceleyebileceğine ilişkin karar birçok sorunu

beraberinde getirmektedir. Ancak tüm olumsuz sonuçlarına rağmen,

dosyadaki delil durumuna göre sanık hakkında beraat kararı verilme-

sini sağlaması, hatalı hukuki nitelendirme sonucu bir eylemin hük-

mün açıklanmasının geri bırakılması kapsamında değerlendirilmesini

engellemesi ve makul sürede yargılanma hakkının tesisi bakımından

kararın esasen olumlu bir gelişme olduğunu söylemek mümkündür.

Burada, 5235 sayılı Adli Yargı İlk Derece Mahkemeleri ile Bölge Adli-

ye Mahkemeleri’nin Kuruluş, Görev ve Yetkileri Hakkında Kanun’un

Geçici 2’nci maddesi uyarınca kurulmaları öngörülen bölge adliye

mahkemelerinin faaliyete geçmesinin ardından, hükmün açıklanması-

nın geri bırakılması kurumunun istinaf incelemesine tabi kılınmasına

ilişkin yapılacak yasal düzenlemenin sayılan tüm sorunları çözeceği

kanaatindeyiz.

SONUÇ

Anglo-Sakson hukuk sisteminde ortaya çıkan ve yargılaması ta-

mamlanmış olan sanığın belli bir süre ile denetim altında tutulması

probation

” esasına dayanan hükmün açıklanmasının geri bırakılması

kurumu, özellikle 1950’li yıllardan sonra Kara Avrupası ceza hukuku-

na girmiş ve bugün gerek Batı gerek Doğu Avrupa ülkeleri ceza sis-

temlerindeki yerini almıştır. Ülkemizde ise ilk kez 15/07/2005 tarihin-

de yürürlüğe giren 5395 sayılı Çocuk Koruma Kanunu’nun 23’üncü

maddesi ile suça sürüklenen çocuklar bakımından kabul edilmiş,

sonrasında yapılan yasal düzenlemelerle hukuk sistemimizde büyük

oranda yerleşmiştir. Ancak kuruma ilişkin birçok sorunun varlığını

halen koruduğu görülmektedir.

CMK’nın 231’inci maddesinin 8’inci fıkrasında zamanaşımının

denetim süresi içinde duracağı belirtilmiştir. Yeterince açık olmayan

yasal düzenlemeden, zamanaşımının; hükmün açıklanmasının geri bı-

rakılması kararının kesinleştiği tarih ile sonradan kesinleşmesi şartıyla

denetim süresi içinde işlenen suçun tarihi arasında duracağı sonucu