Background Image
Previous Page  226 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 226 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Ersin ŞARE

225

nın cezası ertelenebilecekken, hapis cezasının ertelenmesinden fayda

umulan, fakat suçunu ikrar etmeyen veya pişmanlık göstermeyen

failin cezası ertelenmeyeceği savunulmuştur.

167

Bu nedenle ‘erteleme

müessesi bakımından 51. madde daha ağar şartlar içerdiğinden, eskiye

yönelik olarak 647 sayılı Kanunun 6. maddesinde öngörülen şartların

uygulanması daha lehe olabilecektir.

168

Bu düşüncenin aksini savunan

bir başka görüşe göre ise, sanığın geçmişteki hali ve suç işleme eğilimi

bir yana bırakılarak, sadece yargılama sürecinde gösterdiği pişmanlı-

ğın değerlendirilmesinin öngörülmesi, 5237 sayılı TCK’nın daha lehe

bir düzenleme olduğu sonucuna ulaşmamızı sağlar.

169

Çünkü böyle bir

düzenleme erteleme kararının verilmesi için gerekli olan subjektif şar-

tın kapsamını daraltmış olmaktadır. Tüm bu açıklamalar neticesinde

subjektif unsur yönünden 5237 sayılı TCK’nın 51. maddesinde yer alan

düzenleme sanığın lehinedir.

dce) Aleyhe Değiştirme Yasağı (Reformatio İn Peius)

Cezanın infaz biçimine ilişkin uygulamalar aleyhe değiştirme ya-

sağı kapsamı içinde değildir.

170

Bu durumda ertelemenin hukuksal ni-

teliğinin tespiti önem arz etmektedir. Erteleme kurumunun düzenlen-

diği Türk Ceza Kanunu’nun 51. maddesinin gerekçesinde, ertelemenin

koşullu af olmaktan çıkarılıp ceza infaz kurumu haline getirildiği ifade

edilmektedir. Yine kanunun 7/3. maddesinde erteleme kararının, in-

faz rejimine ilişkin bir hüküm olduğu belirtilmiştir. Kanun koyucunun

yapmış olduğu bu düzenlemelerden yola çıkılarak ertelemenin infaz

rejimine ilişkin bir kurum olduğu ve bu nedenle aleyhe değiştirme ya-

sağı kapsamının dışında tutulması gerektiği söylenebilir. Ancak böy-

le bir uygulama adil olmayan bir durumun ortaya çıkmasına neden

olabilecektir. O zaman nasıl bir çözüm getirilmesi gerektiği sorusu

karşımıza çıkar. Ertelemenin hukuki niteliğine ilişkin tartışmalara gir-

meden bu sorunun cevabının erteleme kurumunun düzenleniş ama-

cında olduğu söylenebilir. Ertelemenin temel amacı, kişiyi cezaevine

sokmadan cezasını toplum içinde çekerek ıslah olmasını sağlamaktır.

167

İsmail Malkoç, Türk Ceza Kanunu, C I, Malkoç Kitabevi, 2008, s. 373, Şen s. 159

168

Şen s. 160

169

Centel/Zafer/Çakmut s. 665

170

Serap Keskin, ‚Ceza Muhakemesi Hukukunda Reformatio In Peius Kuralı‘, Prof.

Turhan Tufan Yüce’ye Armağan, İzmir/2001 Keskin s. 418