

TBB Dergisi 2014 (111)
Hayrettin YILDIZ
283
Kanununun 15. maddesine göre belediye, kanunun e (su tedariki, atık
sular), f (toplu taşıma) ve g (katı atık) bentlerinde belirtilen hizmet-
leri, Danıştay’ın görüşü ve İçişleri Bakanlığının kararıyla süresi kırk
dokuz yılı geçmemek üzere imtiyaz yoluyla devredebilir. Görüldüğü
gibi imtiyazı verecek olan idare hangisi olursa olsun, konu hakkında
Danıştay’ın görüşünün alınması gerekmektedir.
Yukarda zikredilen kanunlar bir anlamda geleneksel imtiyaz ver-
me usullerini düzenlerken, ayrıca başka bazı kanunlar da bazen im-
tiyaz kavramını zikrederek bazen de bu kavram kullanılmadan yine
imtiyaz olarak nitelenebilecek sözleşmelerin akdedilmesini düzen-
lemektedir. Bu kapsamda 4 Aralık 1984 tarih ve 3096 sayılı Türkiye
Elektrik Kurumu Dışındaki Kuruluşların Elektrik Üretimi, İletimi,
Dağıtımı ve Ticareti ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanun, 28 Mayıs
1988 Tarih ve 3465 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Dışındaki Ku-
ruluşların Erişme Kontrollü Karayolu Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi İle
Görevlendirilmesi Hakkında Kanun, 9 Mayıs 2013 tarih ve 6475 sayılı
Posta Hizmetleri Kanunu, 8 Haziran 1994 tarih ve 3996 sayılı Bazı Yatı-
rım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılma-
sı Hakkında Kanun, 16 Temmuz 1997 tarih ve 4283 sayılı Yap-İşlet Mo-
deli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi
ile Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanun vs. sayılabilir. Doktrinin
kahir ekseriyeti ve en önemli kalemleri, bu kanunlar tarafından dü-
zenlenen sözleşmelerin imtiyaz sözleşmeleri olduğunda hemfikirdir
12
.
II. İhtilaf Çözme Yöntemi Olarak Tahkim
Genel olarak tahkim müessesesi
(arbitration, arbitrage)
esasında bir
özel hukuk kurumudur
13
. Bu yolla taraflar bir hukuk düzeni içerisin-
de, aralarındaki uyuşmazlığı çözmek üzere karar verme yetkisini, dev-
let mahkemeleri yerine resmi olmayan bir ya da birden çok hakeme
havale etmektedirler
14
. Tahkim kurumuna daha ziyade medeni ve tica-
ri konularda doğan uyuşmazlıkları çözmek amacıyla başvurulur. Ta-
12
Günday Metin, İdare hukuku, op.cit, ss. 355-362, Gözler Kemal-Kaplan Gürsel,
İdare Hukuku Dersleri, op.cit, ss. 571-574, Gözübüyük Şeref- Tan Turgut, İdare
Hukuku: Genel Esaslar, Cilt 1, Turhan Kitabevi, Ankara, 2011, ss. 642-645,
13
Günday Metin, İdare hukuku, op.cit, ss. 353
14
Nomer Ergin – Ekşi Nuray – Gelgel Öztekin Günseli, Milletlerarası TahkimHuku-
ku, op.cit, s. 1