Background Image
Previous Page  284 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 284 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Hayrettin YILDIZ

283

Kanununun 15. maddesine göre belediye, kanunun e (su tedariki, atık

sular), f (toplu taşıma) ve g (katı atık) bentlerinde belirtilen hizmet-

leri, Danıştay’ın görüşü ve İçişleri Bakanlığının kararıyla süresi kırk

dokuz yılı geçmemek üzere imtiyaz yoluyla devredebilir. Görüldüğü

gibi imtiyazı verecek olan idare hangisi olursa olsun, konu hakkında

Danıştay’ın görüşünün alınması gerekmektedir.

Yukarda zikredilen kanunlar bir anlamda geleneksel imtiyaz ver-

me usullerini düzenlerken, ayrıca başka bazı kanunlar da bazen im-

tiyaz kavramını zikrederek bazen de bu kavram kullanılmadan yine

imtiyaz olarak nitelenebilecek sözleşmelerin akdedilmesini düzen-

lemektedir. Bu kapsamda 4 Aralık 1984 tarih ve 3096 sayılı Türkiye

Elektrik Kurumu Dışındaki Kuruluşların Elektrik Üretimi, İletimi,

Dağıtımı ve Ticareti ile Görevlendirilmesi Hakkında Kanun, 28 Mayıs

1988 Tarih ve 3465 sayılı Karayolları Genel Müdürlüğü Dışındaki Ku-

ruluşların Erişme Kontrollü Karayolu Yapımı, Bakımı ve İşletilmesi İle

Görevlendirilmesi Hakkında Kanun, 9 Mayıs 2013 tarih ve 6475 sayılı

Posta Hizmetleri Kanunu, 8 Haziran 1994 tarih ve 3996 sayılı Bazı Yatı-

rım ve Hizmetlerin Yap-İşlet-Devret Modeli Çerçevesinde Yaptırılma-

sı Hakkında Kanun, 16 Temmuz 1997 tarih ve 4283 sayılı Yap-İşlet Mo-

deli ile Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve İşletilmesi

ile Satışının Düzenlenmesi Hakkında Kanun vs. sayılabilir. Doktrinin

kahir ekseriyeti ve en önemli kalemleri, bu kanunlar tarafından dü-

zenlenen sözleşmelerin imtiyaz sözleşmeleri olduğunda hemfikirdir

12

.

II. İhtilaf Çözme Yöntemi Olarak Tahkim

Genel olarak tahkim müessesesi

(arbitration, arbitrage)

esasında bir

özel hukuk kurumudur

13

. Bu yolla taraflar bir hukuk düzeni içerisin-

de, aralarındaki uyuşmazlığı çözmek üzere karar verme yetkisini, dev-

let mahkemeleri yerine resmi olmayan bir ya da birden çok hakeme

havale etmektedirler

14

. Tahkim kurumuna daha ziyade medeni ve tica-

ri konularda doğan uyuşmazlıkları çözmek amacıyla başvurulur. Ta-

12

Günday Metin, İdare hukuku, op.cit, ss. 355-362, Gözler Kemal-Kaplan Gürsel,

İdare Hukuku Dersleri, op.cit, ss. 571-574, Gözübüyük Şeref- Tan Turgut, İdare

Hukuku: Genel Esaslar, Cilt 1, Turhan Kitabevi, Ankara, 2011, ss. 642-645,

13

Günday Metin, İdare hukuku, op.cit, ss. 353

14

Nomer Ergin – Ekşi Nuray – Gelgel Öztekin Günseli, Milletlerarası TahkimHuku-

ku, op.cit, s. 1