

Kamu Hukuku ile Özel Hukukun Kesiştiği Yer: Kamu Hizmeti İmtiyaz Sözleşmelerinde ...
288
lamıştır. Ancak Anayasa mahkemesi bu hükmü Anayasa’nın 9. ve
142. maddelerine aykırı bularak iptal etmiştir
31
. Daha sonra Bakanlar
Kurulu tarafından “Elektrik Enerjisi Üretim Tesislerinin Kurulması ve
İşletilmesi Hakkında Karar” çıkartılmış ve söz konusu kararda “TEAŞ
ve Üretim Şirketi arasındaki sözleşmenin uygulanmasından doğacak
ihtilaflarda Türk Mahkemeleri, Türkiye Cumhuriyeti tarafından tanın-
mış bulunan uluslararası mahkemeler ve tahkim kuruluşları yetkili-
dir” hükmü getirilmiş ancak yine hem bu karar hem de kararın uygu-
lama tebliği hakkında Danıştay tarafından yürütmenin durdurulması
kararı verilmiştir
32
.
B. Yasağın Bertaraf Edilmesi
Tahkim yasağı ekonomik gelişme ve çeşitlilikle beraber idarenin
hareket alanın sınırlamakta, buna karşılık yap-işlet-devret türünden
imtiyaz sözleşmeleri akdedilirken devlet yabancı sermayeden de ya-
rarlanmak istemekte, yabancı sermaye ise akdedilecek sözleşmele-
rin uygulanmasından kaynaklanan uyuşmazlıkların tahkim yoluyla
çözüme kavuşturulmasını talep etmekteydi
33
. Aynı şekilde, yabancı
yatırımcılar, Türkiye’de yargılama işlevinin yavaşlığını göz önüne ge-
tirerek devlet mahkemelerinin haklarını istenilen çabuklukta teslim
edemeyeceklerini, hatta kamu hizmetlerinin gerekleri karşısında haklı
olsa bile yatırımcı lehine karar verilmeyebileceği, dolayısıyla devlet
mahkemelerinin idareden yana tavır takınabileceği itirazını ileri sürü-
yorlardı
34
. Hem bu gerekçelerle hem de yukarıda bahsi geçen yargı ka-
rarlarına tepki olarak kurucu iktidar tarafından önce, 13 Ağustos 1999
tarihinde 4446 sayılı kanun ile Anayasanın 47. maddesine eklenen hü-
kümle
“Devlet, kamu iktisadî teşebbüsleri ve diğer kamu tüzelkişileri tarafın-
dan yürütülen yatırım ve hizmetlerden hangilerinin özel hukuk sözleşmeleri
ile gerçek veya tüzelkişilere yaptırılabileceği veya devredilebileceği kanunla
belirlenir”
denilmek suretiyle kamu hizmeti imtiyaz sözleşmesi olarak
nitelendirilen bazı sözleşmelerin yasa koyucu tarafından özel hukuk
31
Anayasa Mahkemesi, 7.7.1994 tarih ve E. 94/49-K. 94/45-2. RG; 10.9.1994, sayı:
22047, s. 7 Aktaran, Gözübüyük Şeref- TAN Turgut, İdare Hukuku: Genel Esaslar,
op.cit, s. 558
32
Danıştay 10. D; E. 996/8972 sayılı kararı; Aktaran, Ibid., s. 559
33
Ibid.
34
Özay İl Han, Günışığında Yönetim, op.cit, s. 394