Background Image
Previous Page  290 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 290 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Hayrettin YILDIZ

289

sözleşmeleri olarak nitelenebilmesi olanağı doğdu

35

. Hukukumuzda

özel hukuk sözleşmelerinde tahkime gidilmesine izin verilmektedir.

Yasa koyucu tarafından bir idari sözleşmenin özel hukuk sözleşmesi

olarak tanımlanması durumunda, bu tür sözleşmeler için dolaylı ola-

rak tahkime gidilebilmesine imkan sağlanmış olmaktadır

36

. Ancak bu

hüküm genel olarak idari sözleşmelerde tahkimi serbest bırakmamak-

ta, sadece yasa koyucuya idari sözleşme niteliğinde olan bir sözleşme-

nin özel hukuk sözleşmesi olarak vasıflandırılması imkanını vererek,

dolaylı olarak tahkim gitme imkanını doğurmaktadır.

Tali kurucu iktidar, yasa koyucu tarafından idari sözleşmelerin

özel hukuk sözleşmesi olarak nitelendirilmesi ile yetinmemiş yine

4446 sayılı kanunla idarenin işlemlerine karşı yargı yolunun düzen-

lendiği Anayasanın 125. maddesine şu hükmü eklemiştir

“… Kamu

hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinde bunlardan doğan

uyuşmazlıkların millî veya milletlerarası tahkim yoluyla çözülmesi öngörüle-

bilir. Milletlerarası tahkime ancak yabancılık unsuru taşıyan uyuşmazlıklar

için gidilebilir”.

Böylece kamu hizmeti imtiyaz sözleşmelerinden doğan

uyuşmazlıkların tahkim yoluyla çözümlenmesine şüpheye yer bırak-

mayacak şekilde izin verilmiştir. Belirtmek gerekir ki, bu hüküm bütün

idari sözleşmeleri kapsamamakta sadece taraflar arasında çıkabilecek

kamu hizmeti imtiyaz sözleşmeleri ile ilgili ihtilaflarda tahkime gidil-

mesine izin vermektedir

37

. Değişikliğe paralel olarak idari yargı mev-

zuatında da gerekli değişiklikler yapılarak, idari yargı organlarının

tahkim yolu öngörülmeyen

kamu hizmeti imtiyaz sözleşmelerinin uygu-

lanmasından doğan uyuşmazlıklara bakabilecekleri şeklinde düzenle-

meler yapılmıştır

38

. Yani devlet mahkemelerinin yargı yetkisi, taraflar

tahkim yoluna gidilmesini kararlaştırmamışsa devreye girebilecektir.

35

Gözübüyük Şeref- Tan Turgut, İdare Hukuku: Genel Esaslar, op.cit, s. 561

36

Özay İl Han, Günışığında Yönetim, Filiz Kitabevi, İstanbul, 2004, s. 396

37

Gözler Kemal-Kaplan Gürsel, İdare Hukuku Dersleri, op.cit, 525

38

İdari yargı mevzuatının uğradığı değişiklikler şu şekildedir; 2577 sayılı İYUK

madde 2 fıkra 1-c ve 2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve

Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri hakkında Kanunu madde 5 fıkra

1-c (her iki kanun için aynı hüküm)“Tahkim yolu öngörülen imtiyaz şartlaşma

ve sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıklar hariç, kamu hizmetlerinden birinin

yürütülmesi için yapılan her türlü idari sözleşmelerden dolayı taraflar arasında

çıkan uyuşmazlıklara ilişkin davalar”, 2575 sayılı Danıştay Kanunumadde 24 fıkra

1-j “…Karşı açılacak iptal ve tam yargı davaları ile tahkim yolu öngörülmeyen

kamu hizmetleri ile ilgili imtiyaz şartlaşma ve sözleşmelerinden doğan idari

davaları karara bağlar”.