

TBB Dergisi 2014 (111)
Hayrettin YILDIZ
287
mayacağı düşüncesi, idare hukukundaki kamu yararı ve kamu düzeni
kavramına aykırılık gibi sebepler söz konusu tahkim yasağının teme-
linde yatan nedenlerdir
27
. Nitekim, Fransız Danıştay’ı bir tavsiye kara-
rında bu kuralın Fransız hukukunun genel ilkelerinden biri olduğunu
belirtmiştir
28
. Dolayısıyla idare hukukunda kural ve esas olan tahkim
yasağıdır. Bu kuralın dışlanarak idari sözleşmelerde tahkim yöntemi-
nin benimsenmesi, istisnai bir durumdur. Bildiğimiz üzere hukukta
norm yorumlanırken istisnalar dar yorumlanır. Bu yüzden kaideye
istisna getirilirken, söz konusu istisnanın kanunla düzenlenmesi ve
açıkça belirtilmesi gerekir. Nitekim genel kural bu olmakla beraber,
Fransız hukukunda bir çok yasa ile bu kurala istisnalar getirilmiştir
29
.
Aynı şekilde, Fransız yargı içtihatlarında, uluslararası ticari yararın
(les intérêts du commerce international)
söz konusu olması durumunda
kamu tüzel kişilerinin uluslararası ticari tahkime
(l’arbitrage internatio-
nal)
gidebileceği uzun süreden beri kabul edilmektedir
30
.
Türk idare hukukunda da uzunbir süre boyunca, idareninbir kamu
hizmetinin yürütülmesi amacıyla özel hukuk kişileriyle yapılacak söz-
leşmelerden kaynaklanan uyuşmazlıklarda, tahkime gidilemeyeceği,
bu alternatif uyuşmazlık çözüm yolunun yasak olduğu düşünülmüş-
tür. Örneğin, 11 Mayıs 1994 tarihinde yürürlüğe giren ve hükümete
özelleştirme uygulamaları konusunda düzenleme yapma yetkisi ve-
ren 3987 sayılı yetki yasasının 3. maddesinde “özelleştirme akidlerinin
uygulanması sırasında çıkabilecek hukuki uyuşmazlıkların yürürlük-
teki kanunlar hükümlerine göre Türkiye Cumhuriyeti mahkemelerin-
ce yahut – uluslararası hakemlik dahil – tahkim yollarına başvurularak
çözümlenmesi” hükmü getirilmek suretiyle özelleştirmelerde tahkim
kurumunun - bu alanda - ihdası amaçlanmıştır. Kanun koyucu bura-
da özelleştirme sözleşmelerinden doğan uyuşmazlıkların bir tahkim
müessesesi tarafından çözüme kavuşturulmasına izin vermeyi amaç-
27
Karataş Sinem, İmtiyaz Sözleşmelerinden Doğan Uyuşmazlıkların Tahkimi,
op.cit, ss. 4-6
28
Fransız Danıştay’ının 6 Mart 1986 tarihinde belirttiği görüşü, EDCE 1987, görüş
numarası; 38, Aktaran; Chapus René, Droit du contentieux administratif, op.cit, s.
268
29
Bu istisnanın Fransız hukukunda düzenlenmiş olduğu kanunlar için bakınız,
Gözler Kemal, İdare Hukuku, Op.Cit, S. 240
30
Chapus René, Droit du contentieux administratif, op.cit, s. 273, Gözler Kemal,
İdare Hukuku, op.cit, s. 241