

TBB Dergisi 2014 (111)
Ali Rıza GÜDER
469
Bu
bağlılığın
kaçınılmaz sonucu, bir subayın görevini yerine ge-
tirirken sivil yaşamda
hiyeraşik karşılığı (counterpart)
olmamasıdır.
49
Avrupa İnsan hakları Mahkemesi,
Kalaç v. Turkey
50
kararında, bir su-
bayın
mensubu olduğu tarikatın liderlerinden talimat almasını ve yerine ge-
tirmesini
askeri disiplinin ihlali olarak değerlendiren askeri otoritelerin
yaklaşımını onaylamış ve başvuranın ordudan ihracını din ve vicdan
hürriyetine aykırı bulmamıştır. Bir askerin, askeri hiyeraşiden bağım-
sız olarak herhangi dini veya inançsal bir gruba bağlılığı, kendini bu
grupların sembollerini –ki sembolizmin grupların ve bireylerin kendi-
lerini ifade etmek için en belirgin davranış biçimlerinden biri olduğu
düşünülürse- taşımasında veya ifade etmesinde de gösterebilir. Her-
hangi bir grubun (silahlı veya silahsız)
ona atfedilebilir inançsal
sembo-
lünü taşıyan bir askerin (veya polisin), bu gruba yönelik herhangi bir
adli takibatta görevini askeri düzen ve disiplin dışında herhangi bir
motifle yerine getireceğine ilişkin –mesela olası delilleri karartma, yok
etme veya bir şüphelinin kaçmasına göz yumma gibi- üstlerinde (ve
toplum nezdinde) bir şüphe doğurmayacak mıdır ? Veya, El-Kaide’nin
düzenlediği bir saldırıdan sonra –varsayalım 2003 saldırıları- yapıla-
cak karşı-operasyonda, bu grubun ekstrem İslami yorumunu içeren
bir
sembolizm
içinde olan herhangi bir askerin veya özel tim mensu-
bunun görevini yaparken mesleğinin gerekleriyle inancının baskınlığı
gibi iki farklı bağlılık arasında çatışma yaşayabileceği şüphesi, en kü-
çük bir hatanın can kaybıyla sonuçlanabileceği bir operasyonda kamu
otoritesinin taşıması gereken bir yük olmamalıdır.
Kamu görevlisinin, dini veya inançsal bir sembol taşıması mutlaka
dini bir gruba
bağlılığın tezahürü olmak zorunda değildir ; sadece her-
hangi bir din veya inanca bağlılığı da ifade edebilir. Askeri hiyeraşi,
birlik ve düzene sadık olması gereken bir asker taşıdığı veya ifade et-
tiği dini sembol nedeniyle bu kez sorumluluk ve emre içgüdüsel itaat
konusunda kamuda güven sorunu yaratabilir. Olası, yakın fakat eks-
49
Schlesinger v. Councilman 420 U.S. 757 (1975), The Council of Europe Committee
of Ministers Recommendation No. R(2000) 10 on Codes of Conduct for Public
Officials (adopted by the Committee of
Ministers at its 106th Session on 11
May 2000), Article 10;“ Kamu görevlisi aksi yasada belirtilmedikçe üstüne karşı
sorumludur.”
50
Kalaç v. Turkey, Judgment of 01 July 1997, p. 25, 31