Background Image
Previous Page  516 / 533 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 516 / 533 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (111)

Tennur KOYUNCUOĞLU

515

Anayasa Mahkemesinin bu çiftlerin yaşamını güçlendirilmesi eğilimi

gözetmiştir. Önceki kararlarında ayrılmaları durumunda maddi hak

talebini kabul etmezken sonra eşlerden birinin üzerine kayıtlı bir ma-

lın değerini yükselmesine katkısı olan eşe masraflarını isteme hakkını

tanımıştır. Bu hak yalnızca denklik hakkı olmayıp, nedensiz zenginleş-

meden doğan bir davaya da konu olabilir.

Hukukumuzda evlilik dışı ilişkiler sosyal bir gerçek olmasına kar-

şın yasal koruma içinde değildir. Hala toplum ahlakına aykırı düştüğü

kabul edilir

69

. Özellikle LBGTİ’nin evlenme dışında da insan hakları

anayasal çerçevede tanınmamıştır. Son dönemlerde cinsel ilişkinin

ötesinde erkek ve kızların bir arada bulunması bile tartışılır olmuştur.

Başbakanın ’meşru hayat var, gayri meşru hayat var’ sözleriyle, aile-

nin meşru, kadınla erkeğin birlikte olduğu her yerin aile bakımından

sorun yaratacağı anlamı çıkmaktadır. Dünyadaki gelişimlere ekono-

miyi açarken, aile konusunda muhafazakarlık gibi paralel bir yapının

tutmayacağını biliyoruz. Ancak ardında yatan bio-politikanın ekono-

miye hizmetinin öneminin altını çizmeliyiz. Hükümet bir yandan öğ-

rencileri teşvik desteği vererek evlendirmeye özendirirken, aslında bir

başka gruba da cinselliği yasaklama getirirken toplumu cinsellikle yö-

netmeye çalışmaktadır. Faucault’ cinsellik konusundaki görüşleri bu

uygulamalar ile doğrulanmaktadır. Konu ‘apart’lara gelince durum

daha karmaşıktır. Apart’lar bir başka deyişle ‘ev turizmi’ uluslar arası

seyahatte birkaç günlük kiralama sistemidir ve kızlı erkekli olması do-

ğaldır. Apartnerlik, ise postmodern bir ilişki olarak evliliğe gidip git-

meyeceğinin denemesi olabilir. Ayrıca ortak mekanlarda kızlı erkekli

öğrencilerin cinsel ilişkisiz yaşam alanları için de birlikte olmaları nor-

maldir. Gerisi devletin haneye tecavüzüdür. Önceleri devlete ‘yatak

odasından çık’ derken şimdi ‘salonumuzdan çık’ demek zorunda kalı-

yoruz. ‘Kapıdan içeri girme’ diyeceğimiz günleri bekliyoruz.

Ülkemizde İmam nikahlı birliktelikler sorun yaratmaktadır. Çün-

kü daha çok evlenme yaşını kazanmamış küçük yaşta çocukların özel-

likle aile büyüklerinin onamı daha çok zorlaması ile gerçekleşmekte-

dir. İki küçük çocuğun ileride nikah yapmak üzere evlenip ayrılması

69

Yargıtay 3.HD.1988/3828E, 1988/5973K, 13.05.1988 T. bir kararında bu nedenle

evlilik dışı beraberlik sırasında verilen hediyelerin geri alınamayacağına karar

vermiştir(Dr. M. Argun Köteli, Evliliğin Hukuki Niteliği ve Evlilik Dışı Beraber-

likler, İst., 1991, s14.