

TBB Dergisi 2014 (111)
Tennur KOYUNCUOĞLU
515
Anayasa Mahkemesinin bu çiftlerin yaşamını güçlendirilmesi eğilimi
gözetmiştir. Önceki kararlarında ayrılmaları durumunda maddi hak
talebini kabul etmezken sonra eşlerden birinin üzerine kayıtlı bir ma-
lın değerini yükselmesine katkısı olan eşe masraflarını isteme hakkını
tanımıştır. Bu hak yalnızca denklik hakkı olmayıp, nedensiz zenginleş-
meden doğan bir davaya da konu olabilir.
Hukukumuzda evlilik dışı ilişkiler sosyal bir gerçek olmasına kar-
şın yasal koruma içinde değildir. Hala toplum ahlakına aykırı düştüğü
kabul edilir
69
. Özellikle LBGTİ’nin evlenme dışında da insan hakları
anayasal çerçevede tanınmamıştır. Son dönemlerde cinsel ilişkinin
ötesinde erkek ve kızların bir arada bulunması bile tartışılır olmuştur.
Başbakanın ’meşru hayat var, gayri meşru hayat var’ sözleriyle, aile-
nin meşru, kadınla erkeğin birlikte olduğu her yerin aile bakımından
sorun yaratacağı anlamı çıkmaktadır. Dünyadaki gelişimlere ekono-
miyi açarken, aile konusunda muhafazakarlık gibi paralel bir yapının
tutmayacağını biliyoruz. Ancak ardında yatan bio-politikanın ekono-
miye hizmetinin öneminin altını çizmeliyiz. Hükümet bir yandan öğ-
rencileri teşvik desteği vererek evlendirmeye özendirirken, aslında bir
başka gruba da cinselliği yasaklama getirirken toplumu cinsellikle yö-
netmeye çalışmaktadır. Faucault’ cinsellik konusundaki görüşleri bu
uygulamalar ile doğrulanmaktadır. Konu ‘apart’lara gelince durum
daha karmaşıktır. Apart’lar bir başka deyişle ‘ev turizmi’ uluslar arası
seyahatte birkaç günlük kiralama sistemidir ve kızlı erkekli olması do-
ğaldır. Apartnerlik, ise postmodern bir ilişki olarak evliliğe gidip git-
meyeceğinin denemesi olabilir. Ayrıca ortak mekanlarda kızlı erkekli
öğrencilerin cinsel ilişkisiz yaşam alanları için de birlikte olmaları nor-
maldir. Gerisi devletin haneye tecavüzüdür. Önceleri devlete ‘yatak
odasından çık’ derken şimdi ‘salonumuzdan çık’ demek zorunda kalı-
yoruz. ‘Kapıdan içeri girme’ diyeceğimiz günleri bekliyoruz.
Ülkemizde İmam nikahlı birliktelikler sorun yaratmaktadır. Çün-
kü daha çok evlenme yaşını kazanmamış küçük yaşta çocukların özel-
likle aile büyüklerinin onamı daha çok zorlaması ile gerçekleşmekte-
dir. İki küçük çocuğun ileride nikah yapmak üzere evlenip ayrılması
69
Yargıtay 3.HD.1988/3828E, 1988/5973K, 13.05.1988 T. bir kararında bu nedenle
evlilik dışı beraberlik sırasında verilen hediyelerin geri alınamayacağına karar
vermiştir(Dr. M. Argun Köteli, Evliliğin Hukuki Niteliği ve Evlilik Dışı Beraber-
likler, İst., 1991, s14.