Background Image
Previous Page  158 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 158 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Mahmut ŞEN

157

Zira, idari işlemin vereceği zarar, her zaman para ile ölçülebilen, dava

sonuçlandığında tazminat vermekle giderilebilen nitelikte bir zarar de-

ğildir

5

. Yargısal süreçlerin uzun sürmesi nedeniyle işlemin tesis ve hat-

ta icra tarihinden çok sonra işlemin iptaline hükmedilmesi, özellikle

süreli işlerde verilecek kararı anlamsızlaştırmaktadır.

Bu çalışmada, geçici bir hukuki koruma tedbiri olan yürütmenin

durdurulması ve benzer tedbirlere ilişkin karşılaştırmalı hukukta ya-

pılan tartışmalara yer verilmekte; Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi

ve Avrupa Adalet Divanı içtihatlarında hak arama hürriyeti ve yargı-

ya erişim hakkı ile etkili hukuki koruma ilkeleri açısından geçici koru-

ma tedbirlerinin önemine yapılan vurgu ele alınmaktadır.

Bu kapsamda, müessesenin Türk İdari Yargı Sistemi’ne girdiği ta-

rihten itibaren geçirdiği evreler ile Anayasa ve İdari Yargılama Usulü

Kanunu’nun 27. maddesinde mevcut olan şekliyle yürütmenin durdu-

rulması kurumunun, evrensel ilke ve standartlara uygun olup olma-

dığı tartışılmaktadır.

1. BÖLÜM

Evrensel Hukukta Geçici Koruma Tedbirleri

1.1.İdari Yargı Denetiminin Niteliği ve Fonksiyonu

Yürütme organı ve idarenin yargısal denetimini yapan idari yar-

gının temel fonksiyonu, idarenin hukuka uygun davranmasını, kendi-

sine anayasa ve yasalarla çizilen sınırlar içerisinde kalmasını sağlan-

mak, kamu gücünü hukuk kuralları ile sınırlandırmaktır

6

. Üstlendiği

kamu hizmetlerini yerine getirirken yürütme organının ve idarenin,

kendisine çizilen anayasal ve yasal sınırlar içerisinde kalıp kalmadığı-

nı belirleyecek olan yargısal denetim, kişi hak ve hürriyetlerinin ga-

rantisidir

7

. Yürütme organı ve idarenin denetiminde yargısal denetim

tek yol olmamakla birlikte, evrensel hukukta idari faaliyetlerin, taraf-

sız ve bağımsız bir mahkemece yapılacak etkili bir yargısal denetime

5

Şeref Gözübüyük, Yönetim Hukuku, Ankara, 2007, s.471

6

Martin Shapiro, “Administrative Law Unbounded: Reflections on Government

and Governance,” Indiana Journal of Global Legal Studies: Vol. 8: Iss. 2, Article 6,

s.369

7

Mahmut Şen, İdarenin Yargısal Denetiminin Sınırlarına İlişkin Modeller, Gazi

Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,2013, s.1624