

TBB Dergisi 2014 (112)
Mahmut ŞEN
157
Zira, idari işlemin vereceği zarar, her zaman para ile ölçülebilen, dava
sonuçlandığında tazminat vermekle giderilebilen nitelikte bir zarar de-
ğildir
5
. Yargısal süreçlerin uzun sürmesi nedeniyle işlemin tesis ve hat-
ta icra tarihinden çok sonra işlemin iptaline hükmedilmesi, özellikle
süreli işlerde verilecek kararı anlamsızlaştırmaktadır.
Bu çalışmada, geçici bir hukuki koruma tedbiri olan yürütmenin
durdurulması ve benzer tedbirlere ilişkin karşılaştırmalı hukukta ya-
pılan tartışmalara yer verilmekte; Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi
ve Avrupa Adalet Divanı içtihatlarında hak arama hürriyeti ve yargı-
ya erişim hakkı ile etkili hukuki koruma ilkeleri açısından geçici koru-
ma tedbirlerinin önemine yapılan vurgu ele alınmaktadır.
Bu kapsamda, müessesenin Türk İdari Yargı Sistemi’ne girdiği ta-
rihten itibaren geçirdiği evreler ile Anayasa ve İdari Yargılama Usulü
Kanunu’nun 27. maddesinde mevcut olan şekliyle yürütmenin durdu-
rulması kurumunun, evrensel ilke ve standartlara uygun olup olma-
dığı tartışılmaktadır.
1. BÖLÜM
Evrensel Hukukta Geçici Koruma Tedbirleri
1.1.İdari Yargı Denetiminin Niteliği ve Fonksiyonu
Yürütme organı ve idarenin yargısal denetimini yapan idari yar-
gının temel fonksiyonu, idarenin hukuka uygun davranmasını, kendi-
sine anayasa ve yasalarla çizilen sınırlar içerisinde kalmasını sağlan-
mak, kamu gücünü hukuk kuralları ile sınırlandırmaktır
6
. Üstlendiği
kamu hizmetlerini yerine getirirken yürütme organının ve idarenin,
kendisine çizilen anayasal ve yasal sınırlar içerisinde kalıp kalmadığı-
nı belirleyecek olan yargısal denetim, kişi hak ve hürriyetlerinin ga-
rantisidir
7
. Yürütme organı ve idarenin denetiminde yargısal denetim
tek yol olmamakla birlikte, evrensel hukukta idari faaliyetlerin, taraf-
sız ve bağımsız bir mahkemece yapılacak etkili bir yargısal denetime
5
Şeref Gözübüyük, Yönetim Hukuku, Ankara, 2007, s.471
6
Martin Shapiro, “Administrative Law Unbounded: Reflections on Government
and Governance,” Indiana Journal of Global Legal Studies: Vol. 8: Iss. 2, Article 6,
s.369
7
Mahmut Şen, İdarenin Yargısal Denetiminin Sınırlarına İlişkin Modeller, Gazi
Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi,2013, s.1624