Background Image
Previous Page  159 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 159 / 413 Next Page
Page Background

İdare Hukukunda Yürütmenin Durdurulması Kurumunun Evrensel Normlara Uyumu

158

tabi tutulması, temel hakların korunması açısından en ideal denetim

şekli olarak görülmektedir

8

.

İdari yargı yerleri verdikleri yürütmenin durdurulması ve iptal

kararları ile yürütme yetki ve görevini sınırlamaktadır. Ancak, bu sı-

nırlama idarenin hukuka ve yasalara uygun olarak verdikleri işlemler

için söz konusu değildir. Yargının, idarenin hukuk dışına çıktığı za-

man getirdiği sınırlama ise, idari yargı yolunun kabul edildiği sistem-

lerde katlanılması zorunlu bir sonuçtur

9

.

Bireylerle idare arasındaki hukuki ilişkide, idarenin üstün kamu

gücü kullanması, tek taraflı tasarrufları ile kişilerin hukuki durumla-

rını değiştirebilmesi, kişiler lehine haklar ve aleyhine borçlar meyda-

na getirebilmesi nedeniyle, güçlü olan idarenin hukuka aykırı eylem

ve işlemleri karşısında bireylerin temel hak ve hürriyetlerinin korun-

ması, verilecek kararlarla idarenin hukuka bağlılığının sürdürülmesi,

idari yargı denetiminin, dolayısıyla hukukun üstünlüğü ilkesinin bir

gereğidir

10

.

Öte yandan, bir yandan temel hakların korunmasını amaç edin-

mesi gereken yargı mercileri, diğer yandan idarenin yasalarla üstlen-

miş olduğu kamu hizmetini gereği gibi yerine getirmesini zorlaştırma-

malıdır.Bu nedenle, yargısal faaliyetin çıktılarının, kamu hizmetinde

etkinlik ve verimliliğin sağlanması ile birlikte bireysel hakların ko-

runmasına da katkı yapması beklenmektedir.

1.2.Geçici Hukuki Koruma Tedbirleri

Bilindiği gibi idare, her türlü eylem ve işlemlerini re’sen yerine ge-

tirebilme ve bunu sağlamak için gerektiğinde kamu gücünü kullanma

ayrıcalığına sahiptir. İdari işlemler hukuka uygunluk karinesinden

yararlanırlar ve aleyhine dava açılması, idari işlemin yürütülmesini

durdurmaz. İdarenin hukuka aykırı işlemlerinin dava konusu edilmiş

olsalar dahi yürürlüğünü sürdürmeleri ve açılan davaların çok uza-

8

Takahashı, Y. A., Discretion in German Adminsitrative law: Doctrinal Discourse

Revised, European Public Law,volume 6 2000 , s. 55

9

Nuri Alan, İdari Yargının Dünü, Bugünü, Sorunlar ve Çözümü,

Türkiye Barolar

Birliği Dergisi,

1998/2, s.530

10

Davıd S.Rubensteın,Relatıve Checks: Towards Optımal Control of Admınıstratıve

Power, Wıllıam and Mary Law Revıew, vol.51, s 2169