

İdare Hukukunda Yürütmenin Durdurulması Kurumunun Evrensel Normlara Uyumu
162
ve hürriyetlerinin etkili bir korumaya tabi tutulması açısından sahip
olduğu yetkilerin yetersiz kaldığı yönündeki tespit, usul yasasında ge-
çici tedbir kararlarının verilmesini kolaylaştıran ve bu konuda hakime
daha geniş takdir yetkisi tanıyan değişikliklerin yapılmasına yol aç-
mıştır.
Özellikle temel haklar açısından ihlal iddiasının ciddi olduğu yada
işin niteliği gereği hızlı karar verilmesi gereken hallerde hakim, 48 saat
içinde yürütmenin durdurulmasına hükmedebilmektedir. Burada ha-
kime, uyuşmazlığın her aşamasında gerekli tedbir kararını alabilme
yetkisi tanındığından, hakim gerekli olmayan hallerde talebin reddi-
ne de karar verebilmektedir.Bunun yanında, hakime tanınan idareye
yargısal emir verme (injunction) yetkisi de, idari yargının etkinliğini
artırmıştır. Reform Yasası ile idari yargıda temel hakların daha etkili
bir şekilde korunması amaçlanmış ve bu amaca ulaşmak için işin ni-
teliği gereği ivedi bir şekilde görülmesi gereken işlerde, mahkemeye
işlemi askıya alma ve hakka yapılan müdahale için koruyucu nitelikte
karar verme yetkisi tanınmıştır. Bu değişikliğe götüren süreçte, idari
yargı mercilerinin yürütmenin durdurulması kararlarının verilmesi-
ne ilişkin çekimser tavırları, değişikliğin sebeplerinden birisi olarak
gösterilmektedir
17
.
Yasa ile olumsuz işlemlere karşı açılacak davalarda yürütmenin
durdurulması kararı verilememesine ilişkin genel kuralda değiştiril-
miş; özellikle ruhsat ve izin taleplerinin reddi gibi işlemlerin ciddi
menfaat ihlallerine yol açtığı dikkate alınarak, bu tür işlemlerin sonuç-
larının askıya alınması imkanı getirilmiştir. Mahkemeye tanınan di-
ğer bir yetki ise, işlemin sonuçlarından bir veya birkaçını askıya alma
yetkisidir. Bu kapsamda, kamu görevlisinin açığa alınmasına ilişkin
bir işlemin iptali istemiyle açılan bir davada, mahkemece işlemin sade-
ce mali sonuçları askıya alınabilmektedir. Parasal ve mali haklara iliş-
kin bir konuda işlem sonucunun bir kısmının askıya alınması, Fran-
sız Danıştayı’nın parasal uyuşmazlıklarda zararın her zaman telafisi
mümkün olduğundan, bu tür davalarda yürütmenin durdurulmasına
gerek olmadığı yönündeki görüşü dikkate alındığında, askıya alma
17
Erdoğan Bülbül, Fransız İdari Yargılama Hukukunda İvedi Yargılama Usulleri
Reformu (Danıştay ve İdari Yargı Günü, Sempozyum,10-11 Mayıs 2002, Danıştay
Yayını, 2003), s.3