

İdare Hukukunda Yürütmenin Durdurulması Kurumunun Evrensel Normlara Uyumu
160
Özellikle, mutlak olan ve hiçbir şartta kısıtlanması mümkün ol-
mayan temel haklara müdahale iddiasıyla açılan davalarda, yargısal
süreç içerisinde mahkemenin geçici koruma tedbirine karar vereme-
mesi, bazı durumlarda telafisi imkansız zararlara neden olduğundan,
dava sonunda verilecek kararın bir önemi kalmamaktadır. Yargısal
süreçlerin zaman alacağı dikkate alındığında, tedbir niteliğindeki
kararların bir nedeni de, hukuka aykırı olduğuna dair makul şüphe-
lerin olduğu bir aşamada, iptal kararı verilene kadar işlemin hukuk
aleminde sonuç doğurmasının önlenmesidir
13
. Bilhassa işlemin hukuk
aleminde doğması için gerekli olan, kanunda öngörülen şekil ve usul
kurallarına uygun olarak yetkili organca tesis edilmiş olması, yasa
hükmünün doğru uygulanması ve yetkinin kamu yararı amacından
başka amaçla kullanılmaması ilkelerine aykırı durumların davanın ilk
aşamalarında tespit edilmesi halinde, nihai karara kadar işlemin yü-
rürlükte kalmasının gerekliliğini savunmak zordur.
Bununla birlikte, bu kararların iki taraf açısından meydana gele-
bilecek muhtemel zararlar dikkate alınarak verilmesinin gerekliliği de
vurgulanmaktadır
14
. İdari yargı mahkemelerince genellikle müdaha-
le edilen hakkın niteliği, kişinin hukuki ve fiili durumu, yargılama
sonunda verilebilecek karar, muhtemel zararın giderim olanağı gibi
kişiye özel durumlar ile askıya alınacak idari işlemin kamu yararı,
kamu düzeni ve diğer kişilerin hak ve hürriyetlerine etkisi gibi kriter-
ler dikkate alınarak yürütmenin durdurulması kararı verilmektedir.
Dolayısıyla, genel kabul gören ilke, kamusal yarar ile kişisel hak ve
menfaatler arasındaki dengenin gözetilmesidir.
1.3.Avrupa Birliği Hukuk Sisteminde Geçici Hukuki Koruma
Tedbirleri
Ulusal yargı sistemlerinde olduğu gibi, Avrupa Birliği hukuk dü-
zeni içerisinde de Kurucu Anlaşması’nın 242. ve 243. maddeleriyle
Birlik kurumlarının idari nitelikteki işlemlerine karşı açılan davalar-
da, mahkemece yürütmenin durdurulması kararı verilmesi mümkün
13
Bernard Schwartz, French Administrative Law and the Common-law World,
Lawbooks Exchange Ltd,2006 s.197
14
John Leubsdorf, Preliminary Injunctions: In Defense of the Merits, 76 Fordham L.
Rev. 33 (2007).s.34