

TBB Dergisi 2014 (112)
Mahmut ŞEN
163
müessesesinde mahkemenin takdir yetkisinin yürütmenin durdurul-
masına göre daha geniş olduğu görülmektedir
18
.
Fransız uygulamasında işlemin iptalini haklı gösterecek ciddi bir
gerekçenin bulunması halinde işin aciliyeti de dikkate alınarak yü-
rütmenin durdurulmasına karar verilebileceğine ilişkin hüküm, mah-
kemece esasa ilişkin derinlemesine bir inceleme yapılmasını gerektir-
mekte ve bu durum davanın sonunda iptal kararı vereceğinden emin
olmadan hakimin yürütmenin durdurulmasına karar vermemesi so-
nucunu doğurmakta idi. Askıya alma müessesesi ise, böyle bir kriter
koymadığı için acil ve süreli işlerde mahkemece işlemin sonuçlarının
tamamı veya bir kısmının askıya alınması mümkün hale gelmiştir.Bu-
rada aranan kriter, telafisi güç veya imkansız zarar değil, nitelik itiba-
riyle uyuşmazlık konusu işin ivedi ve acil işlerden olmasıdır. Bu tür
ivedi işlere bakan mahkeme veya hakim tarafından bir hakka yapılan
müdahalenin giderilmesi için idareye emir verilmesi ve ihlalin ne yol-
la giderileceğinin de gösterilmesi mümkündür. Başka bir deyişle, işin
ivedi ve acil olmasına binaen hakim, kendi yetkilerinin kullanımı çer-
çevesinde bir kamu hukuku tüzel kişisi veya kamu hizmetinin yerine
getirilmesinden sorumlu bir özel hukuk organı tarafından ağır veya
açıkça yasaya aykırı bir şekilde müdahale edilen bir temel özgürlüğün
korunması için, gerekli olan tüm tedbirlerin alınmasını emredebilir
19
.
Avrupa Birliği Yargı Düzeni içerisinde yer alan mahkemelerce yü-
rütmenin durdurulması istemleri karara bağlanırken, işlemin hukuka
aykırılığı konusunda ciddi şüphelerin varlığı, işin aciliyeti ve uygulan-
ması halinde telafisi güç zarara neden olma ihtimali ile Avrupa Birliği
hukuk düzeni açısından etkileri gibi hususlar dikkate alınmaktadır. Av-
rupa Birliğine üye ülkelerin iç hukuk sistemlerinde belirtilen bu şartlar-
dan farklı, daha ağır şart ve kriterler aranması halinde Avrupa Adalet
Divanı, yeknesak bir uygulama olmaması riskinin temel haklar açısın-
dan sıkıntı doğurabileceğini düşünmektedir. Bu nedenle, Kurucu An-
laşma hükümlerine göre, yürütmenin durdurulması için aranan şartla-
rın ve bu müessese ile kişilere sağlanan garantilerin aynı şekilde ulusal
hukuk sistemlerinde de uygulanması gerektiği kabul edilmektedir.
18
Erdoğan Bülbül , Fransız İdari Yargılama Hukukunda İvedi Yargılama Usulleri
Reformu , s.4.
19
Aydın Gülan, Fransa’da İdari Yargının Etkinliğini Sağlama Arayışları, s. 23–39