Background Image
Previous Page  178 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 178 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Mahmut ŞEN

177

aykırılığın aranması da, müessesenin amacıyla bağdaşmamaktadır

37

.

Kanun koyucunun açıkça hukuka aykırılık şartının gerçekleşmesi

koşulunu araması, başlı başına yürütmenin durdurulması kararının

verilmesini zorlaştırma eğiliminde olduğunun göstergesidir. Kaldı ki,

işlemin hukuka aykırı olup olmadığı hususu da, dava dosyasının te-

kemmül etmesi ve re’sen araştırma ilkesi uyarınca gerekli inceleme ve

araştırmanın yapılması sonrasında anlaşılabilecek bir durumdur

38

.

Öte yandan, yürütmenin durdurulması müessesesini düzenleyen

hükmün Yasada mevcut olan halinin, Anayasanın 36. maddesinde

düzenlenen hak arama özgürlüğünü sınırlayan bir hüküm içerdiği de

açıktır. Adil yargılanma hakkını düzenleyen Anayasa’nın 36. madde-

sinde, herkesin, meşru vasıta ve yollardan faydalanmak suretiyle yar-

gı mercileri önünde davacı veya davalı olarak iddia ve savunma ile

adil yargılanma hakkına sahip olduğu ifade edilmektedir. Maddeyle

güvence altına alınan dava yoluyla hak arama özgürlüğü, bir temel

hak niteliği taşımasının ötesinde, diğer temel hak ve özgürlüklerden

gereken şekilde yararlanılmasını ve bunların korunmasını sağlayan

en etkili güvencelerden birini oluşturmaktadır. Kişinin uğradığı bir

haksızlığa veya zarara karşı kendisini savunabilmesinin ya da maruz

kaldığı haksız bir uygulama veya işleme karşı haklılığını ileri sürüp

kanıtlayabilmesinin, zararını giderebilmesinin en etkili ve güvenceli

yolu, yargı mercileri önünde dava hakkını kullanabilmesidir. Kişile-

re yargı mercileri önünde dava açma hakkı tanınması, adil yargılama

hakkının ön koşulunu oluşturur

39

.

İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 27. maddesinde yapılan de-

ğişiklik sonrasında, naklen atama, görevlendirme gibi idari kararlar

ile uygulanmakla etkisi tükenmeyen diğer idari işlemler açıkça hu-

kuka aykırı olsa ve ilgilisi açısından telafisi güç veya imkânsız zarar-

lar doğursa bile, yargı organınca idarenin savunması alınmadan yü-

rütmenin durdurulması kararı verilemeyecektir. Böyle bir durumun

37

Metin Günday,Yürütmenin Durdurulması Kararları ve Uygulamada Karşılaşılan

Bazı Sorunlar, İdari Yargı Sempozyumu, 2000, Danıştay Yayın Bürosu Yayınları,

No 59, s.16

38

Şevket Apalak, İdari Davalarda Yürütmenin Durdurulması, Sayıştay Dergisi,No

31,

http://www.sayistay.gov.tr

,erişim tarihi:21.03.2014, s. 11

39

Anayasa Mahkemesinin 21.10.1993 günlü, E: 1993/33, K: 1993/40-2 sayılı kararı,

www.anayasa.gov.tr,

erişim tarihi: 22.03.2014