Background Image
Previous Page  180 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 180 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Mahmut ŞEN

179

ların karşılanmasının mümkün bulunmadığı da bilinmektedir. Bazen

işlem nedeniyle ortaya çıkan manevi zararlar ile kişinin onuruna ve

şerefine yönelmiş müdahalenin kişinin iç dünyasında meydana getir-

diği etkiler, parasal değerler ile ölçülememektedir. Bu tür durumlarda

yargısal denetim, zararı tazmin etmeyi değil, hukuksuzluğu bir an

önce gidermeyi amaçlamalıdır.

2.3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 27. maddesi

Hükümlerinin Anayasa’ya Uyumu

Anayasası’nın ‘Yargı Yolu’ başlığını taşıyan 125. maddesinin 5. ve

6. fıkralarında; “İdari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya

imkânsız zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı ol-

ması şartlarının birlikte gerçekleşmesi durumunda gerekçe gösterile-

rek yürütmenin durdurulmasına karar verilebilir. Kanun, olağanüstü

hallerde, sıkıyönetim, seferberlik ve savaş halinde ayrıca milli güven-

lik, kamu düzeni, genel sağlık nedenleri ile yürütmenin durdurulması

kararı verilmesini sınırlayabilir.” hükümlerine yer verilmiştir.

Anayasa hükmüne göre, olağanüstü hal, sıkıyönetim, seferberlik

ve savaş hali dışında, yürütmenin durdurulmasının ancak milli gü-

venlik, kamu düzeni ve genel sağlık nedenleri ile sınırlanması müm-

kündür. Yürütmenin durdurulması hakkında kanunla yapılan sınırla-

malar dikkate alındığında, kanun koyucu tarafından daha çok kamu

düzeni kavramının sınırlama nedeni olarak kullanıldığı görülmekte-

dir. Ancak, kamu düzeni çok geniş bir kavramdır ve sınırlarını çizmek

zordur. Kanun koyucu tarafından hiçbir somut gerekçeye dayanılma-

dan, sadece kamu düzeninin korunması amacıyla yapılan bir kanuni

düzenlemenin, gerçekte kamu düzenini koruduğunu söylemek müm-

kün değildir. Çünkü böyle bir kanuni düzenleme, idarenin keyfi dav-

ranmasına yol açabilir ve bu da demokratik toplum düzeninin gerek-

leriyle ve ölçülülük ilkesiyle bağdaşmaz

40

.

Öte yandan, yürütmenin durdurulmasının sınırlandırılması, aynı

zamanda hak arama hürriyetinin, adalete erişimin ve etkili hukuk-

40

Mine Kasapoğlu Turhan, İdari Yargıda Yürütmenin Durdurulmasının Kanunla

Sınırlandırılması ve Sınırlandırmanın Sınırları,

Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk

Fakültesi Dergisi

Cilt: 14, Sayı: 2, 2012, s.24