

TBB Dergisi 2014 (112)
Mahmut ŞEN
179
ların karşılanmasının mümkün bulunmadığı da bilinmektedir. Bazen
işlem nedeniyle ortaya çıkan manevi zararlar ile kişinin onuruna ve
şerefine yönelmiş müdahalenin kişinin iç dünyasında meydana getir-
diği etkiler, parasal değerler ile ölçülememektedir. Bu tür durumlarda
yargısal denetim, zararı tazmin etmeyi değil, hukuksuzluğu bir an
önce gidermeyi amaçlamalıdır.
2.3. 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu’nun 27. maddesi
Hükümlerinin Anayasa’ya Uyumu
Anayasası’nın ‘Yargı Yolu’ başlığını taşıyan 125. maddesinin 5. ve
6. fıkralarında; “İdari işlemin uygulanması halinde telafisi güç veya
imkânsız zararların doğması ve idari işlemin açıkça hukuka aykırı ol-
ması şartlarının birlikte gerçekleşmesi durumunda gerekçe gösterile-
rek yürütmenin durdurulmasına karar verilebilir. Kanun, olağanüstü
hallerde, sıkıyönetim, seferberlik ve savaş halinde ayrıca milli güven-
lik, kamu düzeni, genel sağlık nedenleri ile yürütmenin durdurulması
kararı verilmesini sınırlayabilir.” hükümlerine yer verilmiştir.
Anayasa hükmüne göre, olağanüstü hal, sıkıyönetim, seferberlik
ve savaş hali dışında, yürütmenin durdurulmasının ancak milli gü-
venlik, kamu düzeni ve genel sağlık nedenleri ile sınırlanması müm-
kündür. Yürütmenin durdurulması hakkında kanunla yapılan sınırla-
malar dikkate alındığında, kanun koyucu tarafından daha çok kamu
düzeni kavramının sınırlama nedeni olarak kullanıldığı görülmekte-
dir. Ancak, kamu düzeni çok geniş bir kavramdır ve sınırlarını çizmek
zordur. Kanun koyucu tarafından hiçbir somut gerekçeye dayanılma-
dan, sadece kamu düzeninin korunması amacıyla yapılan bir kanuni
düzenlemenin, gerçekte kamu düzenini koruduğunu söylemek müm-
kün değildir. Çünkü böyle bir kanuni düzenleme, idarenin keyfi dav-
ranmasına yol açabilir ve bu da demokratik toplum düzeninin gerek-
leriyle ve ölçülülük ilkesiyle bağdaşmaz
40
.
Öte yandan, yürütmenin durdurulmasının sınırlandırılması, aynı
zamanda hak arama hürriyetinin, adalete erişimin ve etkili hukuk-
40
Mine Kasapoğlu Turhan, İdari Yargıda Yürütmenin Durdurulmasının Kanunla
Sınırlandırılması ve Sınırlandırmanın Sınırları,
Dokuz Eylül Üniversitesi Hukuk
Fakültesi Dergisi
Cilt: 14, Sayı: 2, 2012, s.24