Background Image
Previous Page  179 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 179 / 413 Next Page
Page Background

İdare Hukukunda Yürütmenin Durdurulması Kurumunun Evrensel Normlara Uyumu

178

ise, idari makamlarca tesis edilen ve hukuka açıkça aykırı olduğu ilk

aşamada anlaşılan kararların, hukuk aleminde bir süre daha varlığını

sürdürmesine yol açacağı, hukuka aykırı kararların hukuk aleminde

yürürlüklerinin sürmesine izin vermenin ise, kamu düzeni ve kamu

yararına aykırı olacağı kuşkusuzdur.

Hak arama hürriyeti açısından, kamu personelinin görev şartla-

rını ve özlük haklarını düzenleyen mevzuat hükümlerine göre kamu

görevlileri hakkında tesis edilen atama, naklen atama, görev ve unvan

değişikliği, geçici veya sürekli görevlendirmelere ilişkin idari işlemle-

rin, diğer yasalara göre tesis edilen idari işlemlerden herhangi bir farkı

bulunmamaktadır. Zira genellikle her idari işlemin kamu düzeni ile

doğrudan veya dolaylı bir şekilde ilgisi vardır. Bu itibarla, idari işle-

min türü ve niteliği ne olursa olsun, mahkemece işlemin hukuka açıkça

aykırı olduğunun ve uygulaması halinde telafisi güç zarar doğurabi-

leceğinin tespiti halinde uyuşmazlığın hangi aşamasında bu tespitler

yapılırsa işlemin yürütülmesi durdurulabilmelidir.Yürütmenin dur-

durulmasını davanın ilk aşamasında yasaklayan bir yargısal denetim,

biçimsel olarak vardır. Zira, yokluk halindeki idari işlemler bile hukuk-

sal sonuçlar doğurmaya devam edecektir. Sınıfının dışında, başka bir

ülkede, derecesinin çok çok altında bir göreve atanma/görevlendirme

halinde dahi, kişi mahkemece hukuka aykırılığı saptanmasına rağmen

yürütmesi durdurulamayan işlemin sonucu olarak gidip görevine baş-

layacaktır. Bu halde, özellikle mobbing uygulamalarında görülen, me-

muru işçi sınıfından birisinin yerine getirmesi gereken bir vazife ile

görevlendirme, zabit katibini gece bekçisi yapma, kanunla verilmemiş

yetkiyi kullanarak işlem tesis etme gibi hukuken kabulü mümkün ol-

mayan ve herkese absürd gelecek uygulamalara karşı bile kamu gö-

revlisini koruyacak bir hukuk normu olmayacaktır. Yasal düzenlemeye

göre mahkemece savunma süresinin kısaltılması mümkün olmakla

birlikte, idare mahkemelerince genellikle kamu personeline ilişkin ata-

ma/görevlendirme davalarında, 15 günden daha kısa savunma sürele-

ri takdir edilmemektedir. Bu halde ise, ilk inceleme ve tebligat gibi usul

işlemleri nedeniyle geçecek süre içerisinde açıkça hukuka aykırı olan

işlem, hukuk aleminde sonuçlar doğurmaya devam edecektir.

Öte yandan, idari işlemlerin neden olacağı zararın her zaman

maddi nitelikte olmadığı, dava sonunda tazminat vermekle bazı zarar-