Background Image
Previous Page  317 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 317 / 413 Next Page
Page Background

Bireysel Başvuru Mekanizmasının Kabulü Sonrasında Genel Mahkemelerin ...

316

rumak, hâkimleri atamaktır. Ben de onu sordum, Belaruslu bir hâkim

var, Avrupa Parlamentosu yeterli bütçeyi ayırmamış, yeterli mahkeme

kurulmuyor dedim; şimdi siz […] bize bunu yapmanız gerekir, adil

yargılama ilkesi için diyorsunuz siz kendiniz, o başka bir şey diyor

[…]’’ (Görüşme 37)”

71

Burada da adil yargılanma hakkı bakımından, yargılamaların

uzun sürmesi konusu tartışılmakta ve görüşmeci hakim AİHM’de de

yargılamaların uzun sürdüğünü belirterek, Anayasanın 90. madde-

sinin son fıkrasını uygulamamasını meşrulaştırmaya çalışmaktadır.

AİHM’de iş yükünün fazla olması sebebiyle, son dönemlerdeki yargı-

lamalarının uzun sürdüğü bilinmektedir ama AİHM’in kendine özgü

yapısı olduğu ve ulusal bir devletin mahkemesi olmadığı gözden ka-

çırılmamalıdır.

Ayrıca, Avrupa’da yerleşik sekiz yüz milyon kişi yanında, burada

yaşayan veya geçiş halinde bulunan üçüncü ülke vatandaşları, milyon-

larca dernek, vakıf, siyasi parti ve şirketler gibi kuruluşlar düşünüldü-

ğünde, AİHM’e bireysel başvuru bakımından potansiyel başvurucu

havuzu çok geniştir.

72

Dolayısıyla ulusal mahkemeler ile AİHM’in mu-

kayese edilmesi iki kurumun farklı özellikler taşıması sebebiyle pek

uygun gözükmemektedir.

Bu konuda belirtilmesi gereken diğer bir husus ise, AİHM’in

yanlı kararlar verdiği düşünülüyorsa, meselenin AİHM’e hiç gitme-

den halledilmesinin önemi hakkındadır. Gerçekten de insan hakları

konusundaki yüksek standartlar, ülkemizde sağlanır ve sağlanan bu

olanaklardan faydalanma imkanı kişilere verilirse, sorun AİHM’in

önüne hiç gitmeden ve tarafsızlık konusu gündeme dahi gelmeden

halledilir. Böylece, insan haklarının yüksek standartlarını başka bir

organın uyarısı olmadan sağlar ve sorunu doğrudan ve yakından çöz-

me fırsatı yakalarız.

c. AİHM’e Olumlu Bakan Yargı Mensuplarımızın Görüşleri

AİHM içtihatlarına karşı önyargılı hakim ve savcılar olduğu kadar

bu kararların objektif olduğunu düşünen hakim ve savcılar da vardır.

71

Mithat Sancar/Eylem Ümit Atılgan, age, s.164-165

72

Kabul Edilebilirlik Kriterlerini Uygulama Rehberi, s.7