Background Image
Previous Page  332 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 332 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Emine BALCI

331

edilen aşırılıklardan bir kesittir. Zira bu melodramlarda zengin olabil-

diğine zengin, fakir olabildiğine fakirdir.

Yapısal özellik olarak anlatımda karşılaştırma ve tartışma metodu

kullanılmıştır. Mahkeme sahnesinde yer alışı doğal olan suç ve ada-

let kavramları karşılaştırma ve tartışma metoduna olanak sunmuştur.

Konuşmacı, amacına ulaşmak için konuşma sırasında el hareketleri-

ni sıklıkla kullanır. Özellikle itham eden savcının parmağıyla sanığı

göstermesi, hakaret içeren sözlerle suçlarken sanığın gözünün içine

bakması melodramın “acı” etkisini artırır. Alçakta kurulu sandalyede

oturan sanık, yüksek kürsüden hiddetle kendisini itham eden savcı

karşısında ezilir. Bu halde bazen kendisini savunma gereği dahi duy-

maz. Sunum özellikleri olarak yüksek ses kullanılmaktadır. Zaman

zaman ikna amaçlı yalvarma, yerine göre samimiyet, sıcaklık öfke,

kızgınlık vardır. Anlatımı güçlendirmek için yüz mimikleri, başın po-

zisyonu, gülme, şaşırma kullanılmaktadır.

Final ise Thomas Schatz’ın genel anlamda melodramlar için kul-

landığı “unhappy happy end” formülüne uygundur.

18

Her ne olursa

olsun mahkeme salonlarında duruşma sonunda adalet er ya da geç

yerini bulur. Ya sanığın masumiyeti kanıtlanarak beraatına karar ve-

rilir ya da suça kazandırılan meşruiyet sonucunda sanık alabileceği

en az ceza ile cezalandırılır. Yani klasik melodram sonu yaşanır: “Mut-

suz mutlu son”(Unhappy happy end). Filmin sonunda yaşanılan bu-

ruk mutluluğun nedeni ise mutlu sona ulaşılıncaya kadar kaybedilen,

mutlu geçebilecek yılların yanlış anlamalar ve kötüler nedeniyle uçup

gitmesidir.

2.Suç ve Nedenleri

Suç, yalnızca bir ceza hukuku kavramı değildir. Günlük yaşantıda

kınama duygusunun bir ifadesi olarak da kullanılır.

19

Türk sineması

melodramlarında suç, ceza hukuku çerçevesinde bir kavram olarak

(cinayet, hırsızlık, dolandırıcılık, güveni kötüye kullanma… gibi) or-

taya konulmasına karşın, yargılamada ceza hukuku anlamında suçun

unsurlarının oluşup oluşmadığı tartışılmaz. Sanığın iyi insan olup ol-

18

Tunalı, 2006, s.75.

19

Önder A. (1992). Ceza Hukuku Dersleri. İstanbul: Filiz Kitabevi, s.4.