Background Image
Previous Page  333 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 333 / 413 Next Page
Page Background

Yeşilçam’dan Popüler Hukuk Kültürüne Mesajlar

332

madığı, suça iten nedenler, toplumun bunda sorumluluğu v.s. tartışma

edilerek adeta mahkeme salonu tarafların rahatlıkla iletişim kurabil-

dikleri, kamuoyu hakemliğinde buluşabildikleri, iyilerin kendilerini

anlatabildiği, kötülerin kötülüklerini itiraf ettiği bir yerdir. Suç ise

adeta bu ortamın oluşumunda asli unsur olmasına rağmen mahkeme

sürecinde tali kalır. Hâlbuki olması gereken yaşamın doğal ve sıra-

dan ortamlarında insanların iletişim kurabilmeyi başarabilmeleridir.

Yeşilçam melodramlarında bu doğallık ancak mahkeme salonlarında

yaşanır.

Türk hukuk sisteminde adli, idari ve askeri yargı olmak üzere üç

çeşit yargı yeri vardır. İdari yargı devlet ile gerçek veya tüzel kişiler

arasındaki uyuşmazlıklara, askeri yargı asker kişilerle ilgili bir takım

uyuşmazlıklara, adli yargı ise gerçek kişilerin işledikleri suçlar ile ger-

çek veya tüzel kişilerin özel hukuktan kaynaklanan uyuşmazlıkları-

nın çözümünde görevlidir. Adli yargı özel hukuk uyuşmazlıklarında

görevli “hukuk mahkemeleri” ve ceza hukuku uyuşmazlıklarında gö-

revli “ceza mahkemeleri” olmak üzere iki temel ayrıma tabi tutulur.

İncelediğimiz filmlerde “Katilin Kızı (1964)” hariç olmak üzere tama-

mında ceza mahkemesi sahneleri mevcuttur. Yargılama konusunun

velayet uyuşmazlığı olması nedeniyle Katilin Kızı isimli filmde hukuk

mahkemesi kuruludur. İdari yargı ve askeri yargıya hiç rastlanmaz.

Film yapımcıları sahnede sıradan insanların kendilerinden bir şeyler

bulmasını amaçlamıştır. Sıradan insanların idari yargıyla veya askeri

yargıyla muhatap olması sık rastlanan bir hal değildir. Yine genellikle

mali konularda, alacak verecek ilişkisinde görevli hukuk mahkeme-

lerine Yeşilçam melodramlarında rastlanmamasının nedeni film kah-

ramanlarının yoksullukla zenginlik arasında gidip gelmeleri, sıradan

insanların olmayan mallarının uyuşmazlığa da konu olamayacağı ön

varsayımından kaynaklanır. İncelediğimiz filmlerin melodram türü

oluşu; melodramların sefalet, çaresizlik, iftira, komplo, şantaj, pavyon,

batakhane, yasadışı işler, kötü yola düşme, intikam, zengin ve yoksul

çatışması gibi acı, gözyaşı, yükselen gerilim, iyilik ile kötülüğün hak

ettiğini bulması anlatılarını kapsaması, bu çerçevede işlenen suçları

konu edinmesi nedeniyle doğal olarak ceza mahkemelerine rastlanılır.

Dolayısıyla incelediğimiz popüler hukuk kültürü de ceza yargılama-

sına ilişkindir.