Background Image
Previous Page  344 / 413 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 344 / 413 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (112)

Emine BALCI

343

Hâkim:

Kendini savunmayacak mısın?

Sanık Kemal:

(Bilmediğiniz çok şey var der gibi hafif bir tebessümle)

Savcı bey her şeyi anlattılar. İlave edeceğim bir şey yok.

Hâkim:

Eğer istersen davayı talik edip sana bir avukat tayin ede-

biliriz.

Sanık Kemal:

(Hafif bir tebessümle) Sizden sadece bir an önce idamımı

rica ederim efendim. (Mahkûm-1973)

Aslında bu kabulleniş, tersten okunduğunda bir çeşit reddediştir

ve aynı zamanda bir acındırmadır, fakat hedef mahkeme heyeti değil-

dir. Hedef, aşamalarda gerçekleri öğrenmiş film seyircisidir. Bu şekil-

de yükselen gerilim ve hüzün mutlu son beklentisini iyice artırır.

Sanıklar bazen de fedakâr ebeveynlerdir. Çocukları için yaptıkla-

rı fedakârlıklar izleyici tarafından bilinir de çocukları bilmez. Çünkü

ölümü göze alırlar ancak çocuklarına acı gerçeği söylemezler. Anneler

genç kızlarını kandırmaya çalışan kötü niyetli kişiyi öldürürler (Ka-

tiller De Ağlar-1966). Anneler çocuklarının tedavisi için para gerek-

tiğinde, kocalarında gözü olan zengin kadın kocalarıyla evlenebilsin

ve çocuğunu tedavi ettirebilsin diye kendini randevu evinde bastır-

tır, bu suretle kötü kadın damgasını üstlenip kocasının kendisinden

nefretle boşanmasını sağlarlar ve sonrasında gelişen olaylar sonunda

başına siyah başörtüsü takmış ve gözleri yere bakan bir sanık olarak

hâkimin karşısına çıkarlar. (Ana Hakkı Ödenmez-1968). Bu gerçekleri

bir film seyircisi bir de hiçbir şeyi anlatmayacağına yemin ettirilmiş

iyi ve yaşlı biri bilir. Böyle fedakâr insanları da yargılamak adil midir?

Filmin kurgusunda cevabın “hayır” olması hedeflenir. Babalar da an-

neler gibidir, işlemedikleri suçu karılarının ve çocuklarının mutluluğu

için üzerlerine alırlar. Mahkemede gerçeği anlatma gereği duymazlar.

Yatarlar yüce mahkeme ne kadar takdir ederse. Yeşilçam melodramla-

rında “sükût ikrardan gelmez”. Susan sanık filmin sonunda suçsuzlu-

ğu anlaşılacak kişidir.

Yeşilçam melodramlarında sevgililer de fazlasıyla fedakârdır. Ye-

şilçam melodramlarında, onlar için de bol miktarda mahkeme kuru-

lur. Belki de en fazla mahkeme sahnesi onlar için kurulur. En ilginç

diyalog Seven Ne Yapmaz (1970) filminde geçer. Burada iki sevgili ci-

nayeti üstlenmek konusunda birbirleriyle yarışırlar, hâkimin nefsi mü-