

TBB Dergisi 2014 (112)
Vedat LAÇİNER
83
formülasyonu ve içeriği açısından işveren ve işçi temsilcilerinin sayı-
sında bir dengesizlik yaratacaktır. Bundan başka, yukarıda yapılan
üye hesaplamasını bozacak şekilde, ikinci grup üyelerin toplam üye
sayısını 12’ye indirecektir. Bu durumda birinci ve ikinci grup üyelerin
sayısının dengeye ulaşması, ancak üçüncü gruptakilerin de Konseye
katılması ile olur. Burada oluşabilecek handikap ise, üçüncü grup üye-
lerin, yine birinci grup üyelerinden olan İş Sağlığı ve Güvenliği Genel
Müdürünün teklifi ile seçilmesi (Yön. m.5/1,d) nedeniyle, devlet ve
devlet dışı üyeler arasında güç dengesizliğine meydan vermesi olası-
lığıdır. Buna ek olarak yine, sözkonusu üyelerin seçimi esnasında 14’e
12’lik devlet temsilcisi üyelerin üstünlüğü mevcut olacaktır.
Devlet temsilcisi olan Konsey üyelerinin Konsey içerisindeki et-
kinlikleri değerlendirildiğinde, Konseyin maddi açıdan yönetime ka-
tılma ilkelerine uygun işlememesi sonucu doğurabileceği değerlendi-
rilmektedir. Bunun en önemli nedeni, Konsey başkanı olan Çalışma
ve Sosyal Güvenlik Müsteşarına verilen aşırı yetkidir. Örneğin; Kon-
seyin toplanma tarihine ve yerine karar vermek, konseyin gündemini
onaylamak, Konseyin çalışma gruplarının faaliyetlerinin verimli ve
düzenli bir şekilde yürütülmesini sağlamak görevi Konsey başkanı-
na aittir. Bundan başka, Konsey adına, ilgili toplantı ve görüşmeler-
de Konseyi temsil etmeye ve kamuoyunu bilgilendirmeye de sadece
Konsey başkanı yetkilendirilmiştir (Yön. m.7). Yine, Konsey başkanına
Konseyi olağanüstü toplantıya çağırma yetkisi verilmiştir (Yön. m.9/
f.1,c.2). Konseyin toplantı gündemi de ancak Konsey başkanının ona-
yı ile belirlenebilmektedir (Yön. m.10). Konsey, toplantıya katılanların
salt çoğunluğu ile karar verse de, oyların eşitliği halinde başkanın oyu
yönünde karar alınmaktadır (Yön. m.11/f.1). Son olarak, Konseyin ça-
lışmasında önemli bir rol oynaması planlanan “çalışma gruplarının”
üyeleri ve başkanlarının seçimi de dolaylı olarak Konsey başkanı tara-
fından yapılmaktadır (Yön. m.12/f.1). Bunlara ek olarak bir de Konsey
sekreteryasının, Konsey başkanı olan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Ba-
kanlığı Müsteşarının ast kademesinde yer alan İş Sağlığı ve Güvenliği
Genel Müdürlüğü’nce yürütüldüğü düşünülürse (Yön. m.8/f.1), başka-
na verilen yetkinin boyutları daha iyi anlaşılacaktır.
Yönetmeliğin 5.maddesinin 2.fıkrasında, üçüncü grup konsey
üyelerinin 2 yıl için seçileceği ve üst üste iki olağan toplantıya katıl-
maz ise ilgili kurum veya kuruluşun üyeliğinin sona ereceği belirtil-