Background Image
Previous Page  139 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 139 / 341 Next Page
Page Background

Uluslararası Antlaşmaları Denetleme Mekanizmaları- Greta ve Avrupa Konseyi İnsan

138

mevcuttur, içtihatlarda da açık biçimde gözükmektedir. Bu nedenle,

Sözleşmenin en az içtihadı içerir 4. maddesinin ileride GRETA’nın ra-

porlarının desteği ile yorumlanacağını söylemek yanlış olmaz. Şu an

için, Mahkeme bu dönemsel raporlara atıf yapmamış olsa da bu yön-

deki uygulama, Mahkeme’nin, uzun zamandır kullandığı bir değer-

lendirme yöntemidir.

Sonuç olarak belirtmek gerekir ki, yargısal denetimin sınırlı gücü

uluslararası hukukta daha da belirgin olduğundan politik çözümlerin

ağır bastığı bu kontrol mekanizmaları işlevsel olmaya devam etmek-

tedirler. Pozitif hukuk, bu gerekliliğin farkında olan uluslararası top-

luluğun yargı dışı kontrol düzenlemelerinin etkinliğine dönük çalış-

malarını gittikçe daha fazla kapsar hale gelmeye başlamıştır. Bugüne

kadar sürdürülen yargı dışı denetim çalışmaları, sivil toplum hareket-

leri ve çalışmalarının özellikle sorunların tespiti aşamalarında kilit rol

oynadığını göstermiştir. Yargısal denetimin yetersiz kaldığı bazı be-

lirgin sorunlara çözüm platformu oluşturacak uluslararası kuruluşla-

ra, uluslararası hukukun demokratikleşmesinin bir adımı olarak, sivil

toplum temsilcilerinin dâhil edilmesi, modern uluslararası hukukun

dönüşüm evresi olarak anılacaktır.

KAYNAKÇA

Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesi’nin (99) 50 sayılı, Avrupa Konseyi İnsan Hakları

Komiseri üzerine, 7 Mayıs 1999 tarihli (104. Oturum) kararı.

İnsan Ticaretine Karşı Mücadele Avrupa Konseyi Sözleşmesi, (Varşova, 16.V.2005),

Série des Traités du Conseil de l’Europe – No. 197.

AVRUPA KONSEYİ KARARLARI

Avrupa Konseyi Parlamenterler Meclisi, 1581 (2007)1 sayılı tavsiye kararı, “Commis-

saire aux Droits de l’Homme du Conseil de l’Europe – Bilan et perspectives”, 5

Ekim 2007.