Background Image
Previous Page  171 / 341 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 171 / 341 Next Page
Page Background

Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları

170

uyarınca, işkencenin önlenmesinde sivil toplum kuruluşlarıyla ulusal

önleyici mekanizmalar arasındaki etkileşimin önem taşıdığı da vur-

gulanmalıdır. Ayrıca, sivil toplum örgütlerinin, ulusal önleyici meka-

nizmaların çalışmalarını ve bu çalışmalara devletin verdiği tepkileri

izlemelerinin altı çizilmelidir. Seçmeli protokole taraf olan devletlerin

protokolden kaynaklanan yükümlülüklerini gerçekleştirmek için ulu-

sal önleyici mekanizmalarla diyaloga girme yükümlülüğünün, sivil

toplum örgütleri tarafından izlenmesi de öngörülmektedir. Ayrıca,

sivil toplum örgütleri, devlet görevlilerinin ulusal önleme mekaniz-

malarının yetkisini ve etkinliğini zedeleyecek ya da sivil toplum ör-

gütlerinin alıkonma yerlerini izlemeye devam etmesini engelleyecek

davranışlarda bulunmaması için duyarlılık göstermelidir

25

.

İşkence ve

Diğer Zalimane İnsanlık Dışı veya Onur Kırıcı Muamele veya Cezaya Kar-

şı Sözleşme’ye Ek Seçmeli Protokol

’ün 20. maddesinde, İşkenceye Karşı

Komite’nin bir görüş oluşturabilmek için daha fazla unsur elde etmek

amacıyla, hükümet dışı kuruluşlardan da bilgi isteyebileceği belirtil-

miştir

26

. Böylece, sivil toplum örgütlerinin, insan haklarının korunma-

sıyla yakından bağlantılı olan ceza infaz sisteminin izlenmesiyle ilgili

olarak önemli hizmetler üstlenmesi beklenmektedir

27

.

Ceza İnfaz Kurumları ve Tutukevleri İzleme Kurulları

tarafından ger-

çekleştirilen denetimlerin de bir tür sivil denetim örneği oluşturduğu-

nu söylemek mümkündür. Ancak, bu kurulların oluşturulmasının si-

vil toplum kuruluşlarının infaz kurumlarına erişimini kısıtlamak gibi

bir etkisi olmamalıdır. Diğer taraftan, ülkemizde oluşturulan izleme

kurulların kuruluş, görev ve yükümlülükleri ile çalışma esas ve usul-

lerine ilişkin aşağıda incelenecek olan bazı hukuksal düzenlemeler,

denetimin “sivil” olmasını tartışmaya açık hale getirmektedir.

25

İşkenceye Karşı Sözleşme’nin Seçmeli Protokolü Kapsamında Sivil Toplum ve

Ulusal Önleme Mekanizmaları,

http://ihm.politics.ankara.edu.tr/userfiles/file/

Sivil%20Toplum%20ve%20Ulusal%20Izleme%20Mekanizmalar%C4%B1.pdf,

Erişim Tarihi 14.02.2014. Bu çalışmada sivil toplum örgütleri ile ulusal önleyici

mekanizmalar arasındaki ilişkinin geliştirilmesi bağlamında farklı devletlerden

örneklere de yer verilmektedir.

26

İşkenceye Karşı Komite, Birleşmiş Milletler İnsan Hakları Yüksek Komiserliği, İn-

san Hakları Bilgi Belgeleri No 17,

http://www.ihop.org.tr/dosya/BB/torture-tr.

pdf, s.3. Hükümet dışı kuruluşların ve ulusal insan hakları kuruluşlarının İşken-

ceye Karşı Komite’ye rapor sunma süreçlerine katılımı için ayrıca bkz. http://

www.ihop.org.tr/index.php?option=com_content&view=article&id=560:

hopt

an-yeni-ceviriler&catid=33:ceviriler&Itemid=114

27

Turgut Tarhanlı, “Cezaların İnfazında Sivil Toplum”, Sesleniş, Aylık Haber Kültür

ve Aktüalite Dergisi, Yıl 2, Sayı 9, Nisan 2008, s. 20.