Background Image
Previous Page  167 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 167 / 497 Next Page
Page Background

Havayolu ile Taşımalarda Bagajın Zıyaı veya Hasara Uğraması Nedeniyle Doğan ...

166

rinden yararlanması yasaklanmamıştır (Montreal Konvansiyonu m.

3/5)

59

. Bu halde Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Montreal Konvansi-

yonu hükümleri çeliştiğinden, bagaj kuponunun verilmemesi veya

gerekli bilgileri içermemesi halinde taşıyıcının sorumluluğu kaldıran

veya sınırlayan hükümlerden yararlanıp yararlanamayacağı hususu

tartışmalı hale gelmiştir.

Yük taşımaları bakımından Türk Sivil Havacılık Kanunu ile Mont-

real Konvansiyonu arasında benzer bir çelişkiye dikkat çeken

Sözer,

hat taşımaları bakımından sınırsız sorumluluk riskinin devam edece-

ği kanaatindedir

60

.

Bize göre Montreal Konvansiyonunda taşıma belgelerinin usulüne

uygun olarak verilmemesi halinde bir yaptırım öngörülmemesi, taşı-

yıcıların gerekli bilgileri tam olarak içeren bir taşıma belgesi vermekte

keyfi davranabileceği riskini ortaya çıkarmakla beraber, bu halde Türk

Hukuku bakımından kanun gücünde olan Montreal Konvansiyonu

hükümlerine üstünlük tanınmalı (Anayasa m. 90/5) ve Türk Sivil Ha-

vacılık Kanununun 124’üncü maddesi ile yapılan atıf da nazara alına-

rak sorumluluğun sınırları bakımından anılan Kanununun Montreal

Konvansiyonu ile çelişen hükümleri mülga sayılmalıdır.

3. Bagajın değerine ilişkin özel beyanda bulunarak ilave

taşıma ücreti ödenmesi

Montreal Konvansiyonunun 22’inci maddesi uyarınca teslim alı-

nan bagaj bakımından, eğer yolcu eşyayı bagaj olarak taşıyıcıya teslim

ettiği anda bagajın değeri hakkında özel beyanda bulunmuş ve taşı-

yıcının istediği ilave taşıma ücretini ödemiş ise taşıyıcı beyan edilen

değeri geçmeyecek bir tazminat ödemekle sorumlu olacaktır.

4. Sorumluluğu genişleten anlaşmalar

Sorumluluk sınırının uygulanmayacağı bir diğer hal ise aşağıda

ayrıntılı olarak inceleneceği üzere taşıma sözleşmesinin taraflarının

sorumluluk sınırının artırılması hususunda anlaşmalarıdır

61

.

59

Montreal Konvansiyonu’nda bu hususa ilişkin bir yaptırımın öngörülmemesi, taşı-

yıcıların gerekli bilgileri tam olarak içeren bir bilet vermekte keyfi davranabileceği

gerekçesiyle doktrinde eleştirilmektedir (MontrealComm./Schmid, Art. 3-15).

60

Sözer, s. 236, 244.

61

Bkz. § 2-III-C-2.