

TBB Dergisi 2014 (114)
Nesibe KURT KONCA
243
tebligat işlemlerinin usul ve esaslarını “Tebligat İşletme Esasları”
12
ile
düzenlemiştir.
Tebligat Kanunu, 1959 yılında kabul edilmesinden bu yana pek
çok değişikliğe uğramıştır. Bu değişiklikler, tebligat sorunlarına tam
anlamıyla çare olamamıştır. Yapılan değişiklikler beraberlerinde yeni
sorunlar yaratmıştır. Diğer taraftan Kanun’un kabul edildiği zaman
kullanılan dil eskimiştir. Günümüzde kullanılan hukuk diline uygun
bir dilin kullanılması gerekir. Yapılan değişiklikler Kanun’un bütün-
lüğünü bozmuştur. Maddeler arasında uyum sorunu vardır. Örneğin,
20 ve 21’inci maddelerin ilk fıkrası birlikte uygulanabilirken, 21’inci
maddenin ikinci fıkrası birlikte uygulanmamaktadır.
Vergi Usul Kanunu’nda tebligata ilişkin çok sayıda hüküm bulun-
maktadır. Vergi tahsilatlarına ilişkin tebligatlar Vergi Usul Kanunu’na;
vergi uyuşmazlıklarını konu alan yargılamalara ilişkin tebligatlar ise
Tebligat Kanunu’na göre yapılmaktadır. Vergi Usul Kanununun tebli-
ğe ilişkin hükümleri ile Tebligat Kanunu arasında uyum sağlanması
için kanuni düzenleme yapılması gerekmektedir.
İcra ve İflas Kanunu’nda da tebligat yapılmasına ilişkin yüzden
fazla düzenleme vardır. Bu düzenlemeler uyarınca, icra dairelerince
yapılacak tebliğler, kural olarak Tebligat Kanunu hükümlerine göre
yapılır (İİK m. 21). Ancak, çeşitli hükümlerde, ayrıksı düzenlemeler
öngörülmüştür. Özellikle, İcra ve İflas Kanunu’nun 148/a ve 150/ı hü-
kümlerinde adres değişikliğinin bildirilmemesi Tebligat Kanunu mad-
de 35’ten farklı düzenlenmiştir
13
. Tebligat sisteminin bütünlüğü açısın-
dan yeknesak düzenlemeye gidilmelidir.
Ülkemizde mahalle, cadde ve sokak isimlerinin sıklıkla değişti-
rilmesi, bu bağlamda farklı sebeplerle bina numaralarının değişmesi
adres tespitini güçleştirmektedir
14
. Bir binanın kapısı üzerinde birden
lar sebebiyle Dışişleri Bakanlığı, jandarmanın kolluk görevi sebebiyle Milli Savunma
Bakanlığı gibi farklı idari birimleri ilgilendiren tebligat işlemlerinin sadece Adalet
Bakanlığı tarafından çıkartılan Yönetmelik’le düzenlenmesi ayrıca eleştirilmiştir.
Bkz. Akdağ, Sami: “Klasik Tebligat Sorunlarının Elektronik Tebligat Sürecine Etkile-
ri”, İBD. C. 87, S. 1, s. 271, 272; Şahin, Cenk-Tebligat Tartışmalar, s. 143.
12
http://www.ptt.gov.tr/?wapp=legislation_tr&open=2( 05.02.2014).
13
Okay Durman, “Güncel Tebligat Sorunları Hakkında Öneriler”, MİHDER. C. 8 S.
22, 2012/2, s. 69.
14
Örneğin Ankara’da Öveçler 4. Cadde’nin adı önce 1042. Cadde olarak değiştiril-
miştir. Daha sonra Kabil Caddesi adı verilmiştir. Ancak, halk arasında hala eski
adıyla 4. Cadde olarak anılmaktadır.