

TBB Dergisi 2014 (114)
Nesibe KURT KONCA
247
eden ihbarnameyi gösterilen adresteki binanın kapısına
29
yapıştırır.
İhbarnamenin kapıya yapıştırıldığı tarih, tebliğ tarihi sayılır (Teb. K.
m. 21, II). Bu hükümde, durumun en yakın komşularından birine, var-
sa yönetici veya kapıcıya da bildirilmesi zorunluluğunun aranmama-
sı, muhatap bakımından hak kayıplarına yol açabileceği gerekçesiy-
le eleştirilmektedir
30
. Komşuluk ilişkilerinin zayıfladığı günümüzde,
muhatabın komşularından birine, bildirim yapılması istenilen sonucu
doğurmamaktadır. Yönetici ve kapıcı, her binada bulunmamakta veya
bulunsa bile kendisine ulaşılamamaktadır. Bize göre, kapıya yapıştır-
ma işlemi yeterlidir. Ancak, kapıya yapıştırma işlemi, o adreste mu-
hatapla ilgisi bulunmayan bir kişinin oturması durumunda, o kişinin
rahatsız olmasına yol açmaktadır
31
. Bu rahatsızlık neticesinde, bu kişi-
ler tebligat memuruna karşı kötü muamelede bulunabilmektedir. Ka-
pıya yapıştırma sisteminin, muhatabın tebligata ulaşması bakımından
sağlıklı bir sistem olmadığı aşikârdır. Özellikle o adreste başkasının
oturduğu hallerde kapıya yapıştırma yerine tebliğ evrakının mercie
iadesini öngören kanun değişikliği yapılmalıdır.
Uygulamada, tebligatın çıkartılmasını talep eden taraf, bilinen en
son adresin tebligata elverişli olmadığından bahisle, tebligatı çıkartacak
merciden doğrudan Tebligat Kanunu madde 21, II’ye göre tebligat ya-
pılmasını talep etmektedir. Tebligatı çıkartılmasını talep eden taraf, bi-
linen en son adresin tebligata elverişli olup olmadığını takdir edemez
32
.
Bunu takdir edecek makam Kanun’da açıkça belirtilmemiştir. Bilinen
son adresin tebligata elverişli olup olmadığına esas olarak tebligatı çı-
karan mercii (mahkeme, icra dairesi) karar verecektir. Ayrıca, bilinen en
son adrese tebligat yapılamaması hâlinde Tebligat Kanunu madde 21,
II’ye göre tebligat yapılır (Teb. Yön. m. 16 (2)). Kısaca, Tebligat Kanunu
madde 21, II’nin tebliğ imkânsızlığı durumunda uygulanması gerekir.
Dolayısıyla ilk tebligatın Tebligat Kanunu madde 21, II’ye göre yapıla-
29
Kapı ile kast edilenin apartmanlarda ana giriş kapısı veya daire kapısı olup olma-
dığı anlaşılmamaktadır. Bir başka sorun ise, güvenlik sebebiyle, posta memurları
bazı sitelere ve rezidans gibi bina girememektedir. Bu hallerde kapıya yapıştırma
işleminin nasıl yapılacağına ilişkin belirsizlik vardır, bkz. Daylık, Kadir/Akdağ,
Sami/ Nejla İnekçioğlu -Tebligat Sorunları, s. 36; Ruhi, s. 594.
30
Akil, s. 257; Özbay, s. 143.
31
Ruhi, s. 594.
32
Teoman Salgırtay, “Tebligat Kanununda Yapılan Değişiklikler Ve Bir Yargıtay Ka-
rarı Işığında (Yargıtay 12. H.D. 2012 / 32459 E. – 2013 / 3328 K. S. -11.02.2013 T.)
Tebligat Kanunu Uygulamaları” ABD. 2013/4, s. 300.