Background Image
Previous Page  248 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 248 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Nesibe KURT KONCA

247

eden ihbarnameyi gösterilen adresteki binanın kapısına

29

yapıştırır.

İhbarnamenin kapıya yapıştırıldığı tarih, tebliğ tarihi sayılır (Teb. K.

m. 21, II). Bu hükümde, durumun en yakın komşularından birine, var-

sa yönetici veya kapıcıya da bildirilmesi zorunluluğunun aranmama-

sı, muhatap bakımından hak kayıplarına yol açabileceği gerekçesiy-

le eleştirilmektedir

30

. Komşuluk ilişkilerinin zayıfladığı günümüzde,

muhatabın komşularından birine, bildirim yapılması istenilen sonucu

doğurmamaktadır. Yönetici ve kapıcı, her binada bulunmamakta veya

bulunsa bile kendisine ulaşılamamaktadır. Bize göre, kapıya yapıştır-

ma işlemi yeterlidir. Ancak, kapıya yapıştırma işlemi, o adreste mu-

hatapla ilgisi bulunmayan bir kişinin oturması durumunda, o kişinin

rahatsız olmasına yol açmaktadır

31

. Bu rahatsızlık neticesinde, bu kişi-

ler tebligat memuruna karşı kötü muamelede bulunabilmektedir. Ka-

pıya yapıştırma sisteminin, muhatabın tebligata ulaşması bakımından

sağlıklı bir sistem olmadığı aşikârdır. Özellikle o adreste başkasının

oturduğu hallerde kapıya yapıştırma yerine tebliğ evrakının mercie

iadesini öngören kanun değişikliği yapılmalıdır.

Uygulamada, tebligatın çıkartılmasını talep eden taraf, bilinen en

son adresin tebligata elverişli olmadığından bahisle, tebligatı çıkartacak

merciden doğrudan Tebligat Kanunu madde 21, II’ye göre tebligat ya-

pılmasını talep etmektedir. Tebligatı çıkartılmasını talep eden taraf, bi-

linen en son adresin tebligata elverişli olup olmadığını takdir edemez

32

.

Bunu takdir edecek makam Kanun’da açıkça belirtilmemiştir. Bilinen

son adresin tebligata elverişli olup olmadığına esas olarak tebligatı çı-

karan mercii (mahkeme, icra dairesi) karar verecektir. Ayrıca, bilinen en

son adrese tebligat yapılamaması hâlinde Tebligat Kanunu madde 21,

II’ye göre tebligat yapılır (Teb. Yön. m. 16 (2)). Kısaca, Tebligat Kanunu

madde 21, II’nin tebliğ imkânsızlığı durumunda uygulanması gerekir.

Dolayısıyla ilk tebligatın Tebligat Kanunu madde 21, II’ye göre yapıla-

29

Kapı ile kast edilenin apartmanlarda ana giriş kapısı veya daire kapısı olup olma-

dığı anlaşılmamaktadır. Bir başka sorun ise, güvenlik sebebiyle, posta memurları

bazı sitelere ve rezidans gibi bina girememektedir. Bu hallerde kapıya yapıştırma

işleminin nasıl yapılacağına ilişkin belirsizlik vardır, bkz. Daylık, Kadir/Akdağ,

Sami/ Nejla İnekçioğlu -Tebligat Sorunları, s. 36; Ruhi, s. 594.

30

Akil, s. 257; Özbay, s. 143.

31

Ruhi, s. 594.

32

Teoman Salgırtay, “Tebligat Kanununda Yapılan Değişiklikler Ve Bir Yargıtay Ka-

rarı Işığında (Yargıtay 12. H.D. 2012 / 32459 E. – 2013 / 3328 K. S. -11.02.2013 T.)

Tebligat Kanunu Uygulamaları” ABD. 2013/4, s. 300.