Background Image
Previous Page  245 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 245 / 497 Next Page
Page Background

Türk Hukukunda Tebligata İlişkin Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri

244

fazla numaranın bulunması gibi sonuçlar ortaya çıkmaktadır

15

. Bu tür

değişikliklerin sık sık olması, sistemi işlemez hale getirmektedir. Ma-

halle, cadde ve sokak isimlerinin değiştirilmesi sınırlandırılmalıdır.

Değişiklik yapılması durumunda da, posta dağıtım sistemi, eski isim-

lere uygun olarak yapılan tebligatı ulaştıracak şekilde tasarlanmalıdır.

Eski isimlerin yeni karşılığı dağıtım sisteminde bulunmalıdır. Bu bağ-

lamda adres standardının

16

bir an evvel ülke genelinde uygulanması

gerekmektedir

17

.

B. TEBLİGAT ARAÇLARINA İLİŞKİN TARTIŞMALAR

Faks yoluyla tebligat yapılması tartışmalıdır

18

. Tebligat Kanunu

madde 7 uyarınca, “tebligat uçakla veya postada kullanılan diğer seri

veya

hususi vasıtalarla

veya muhtelif işaretli telgraflarla da yaptırılabi-

lir”. “Hususi vasıtalar” kapsamına faksın dahil olup olmadığı konu-

sunda çeşitli görüşler ileri sürülmüştür.

Akcan

, faks ile tebligat yapılabileceği, Tebligat Kanunu madde

7’nin buna imkân verdiği görüşündedir

19

.

Yılmaz/Çağlar

, tebligatı çı-

15

Muşul, s. 14.

16

Türk Standartları Enstitüsü tarafından 20 Temmuz 2006 tarihinde 14142 sayılı do-

küman ile adres standardı belirlenmiştir. Bu doğrultuda 31.07.2006 tarih ve 26245

sayılı Resmi Gazete’de Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmelik yayımlanmış-

tır. Numaralama işlerinin bu Yönetmelik hükümlerine göre, belediye sınırları ve

mücavir alan sınırları içinde belediyeler, büyükşehir belediye sınırları içinde bü-

yükşehir belediyeleri, bu alanlar dışında il özel idareleri tarafından yapılıp yapıl-

madığı, İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü koordinasyonunda

valilik ve kaymakamlıklar aracılığıyla takip edilir,

17

“Adres standardı, Mahallî İdareler Genel Müdürlüğünün takip ve sorumluluğun-

da; Genel Müdürlük, Türkiye İstatistik Kurumu, Türk Standartları Enstitüsü ve

ilgili diğer kuruluşlarca ortaklaşa belirlenir. Mahallî İdareler Genel Müdürlüğü

tespit edilen standardın il özel idaresi ve belediyelere bildirilmesinden sorumlu-

dur. Kurumlar ile gerçek ve tüzel kişiler adres ile ilgili iş ve işlemlerinde adres

standardına uymak zorundadır.” (NHK. m. 48 (2)). İl özel idaresi ve belediyeler

sorumluluk alanlarındaki adres bileşenlerini adres standardına uygun olarak ta-

nımlayıp bunlara değiştirilemeyecek sabit tanıtım numarası vererek mahallindeki

bütün adresleri kapsayacak şekilde adres bilgilerini oluşturmakla yükümlüdür.

Herhangi bir sebeple sabit tanıtım numarası dışında adres bileşenlerinde yapılan

değişiklikler de il özel idaresi ve belediyelerce takip edilerek ulusal adres veri ta-

banına işlenir. (NHK. m. 49 (1)).

18

Recep Akcan, “Çağımızdaki ve Gelecekteki Vasıtalarla Tebligat Yapılması (Tebli-

gat Kanunu Madde 7 Üzerine İnceleme)”, Prof. Dr. Fırat Öztan’a Armağan, Anka-

ra 2010, C.1 (s. 41-61), s. 49.

19

Recep Akcan, “Faks ile Tebligat Yapılması Sorunu”, 75. Yaş Günü İçin Prof. Dr.

Baki Kuru Armağanı, Ankara 2004, s. 1-10), s. 4.