

Türk Hukukunda Tebligata İlişkin Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri
244
fazla numaranın bulunması gibi sonuçlar ortaya çıkmaktadır
15
. Bu tür
değişikliklerin sık sık olması, sistemi işlemez hale getirmektedir. Ma-
halle, cadde ve sokak isimlerinin değiştirilmesi sınırlandırılmalıdır.
Değişiklik yapılması durumunda da, posta dağıtım sistemi, eski isim-
lere uygun olarak yapılan tebligatı ulaştıracak şekilde tasarlanmalıdır.
Eski isimlerin yeni karşılığı dağıtım sisteminde bulunmalıdır. Bu bağ-
lamda adres standardının
16
bir an evvel ülke genelinde uygulanması
gerekmektedir
17
.
B. TEBLİGAT ARAÇLARINA İLİŞKİN TARTIŞMALAR
Faks yoluyla tebligat yapılması tartışmalıdır
18
. Tebligat Kanunu
madde 7 uyarınca, “tebligat uçakla veya postada kullanılan diğer seri
veya
hususi vasıtalarla
veya muhtelif işaretli telgraflarla da yaptırılabi-
lir”. “Hususi vasıtalar” kapsamına faksın dahil olup olmadığı konu-
sunda çeşitli görüşler ileri sürülmüştür.
Akcan
, faks ile tebligat yapılabileceği, Tebligat Kanunu madde
7’nin buna imkân verdiği görüşündedir
19
.
Yılmaz/Çağlar
, tebligatı çı-
15
Muşul, s. 14.
16
Türk Standartları Enstitüsü tarafından 20 Temmuz 2006 tarihinde 14142 sayılı do-
küman ile adres standardı belirlenmiştir. Bu doğrultuda 31.07.2006 tarih ve 26245
sayılı Resmi Gazete’de Adres ve Numaralamaya İlişkin Yönetmelik yayımlanmış-
tır. Numaralama işlerinin bu Yönetmelik hükümlerine göre, belediye sınırları ve
mücavir alan sınırları içinde belediyeler, büyükşehir belediye sınırları içinde bü-
yükşehir belediyeleri, bu alanlar dışında il özel idareleri tarafından yapılıp yapıl-
madığı, İçişleri Bakanlığı Mahalli İdareler Genel Müdürlüğü koordinasyonunda
valilik ve kaymakamlıklar aracılığıyla takip edilir,
17
“Adres standardı, Mahallî İdareler Genel Müdürlüğünün takip ve sorumluluğun-
da; Genel Müdürlük, Türkiye İstatistik Kurumu, Türk Standartları Enstitüsü ve
ilgili diğer kuruluşlarca ortaklaşa belirlenir. Mahallî İdareler Genel Müdürlüğü
tespit edilen standardın il özel idaresi ve belediyelere bildirilmesinden sorumlu-
dur. Kurumlar ile gerçek ve tüzel kişiler adres ile ilgili iş ve işlemlerinde adres
standardına uymak zorundadır.” (NHK. m. 48 (2)). İl özel idaresi ve belediyeler
sorumluluk alanlarındaki adres bileşenlerini adres standardına uygun olarak ta-
nımlayıp bunlara değiştirilemeyecek sabit tanıtım numarası vererek mahallindeki
bütün adresleri kapsayacak şekilde adres bilgilerini oluşturmakla yükümlüdür.
Herhangi bir sebeple sabit tanıtım numarası dışında adres bileşenlerinde yapılan
değişiklikler de il özel idaresi ve belediyelerce takip edilerek ulusal adres veri ta-
banına işlenir. (NHK. m. 49 (1)).
18
Recep Akcan, “Çağımızdaki ve Gelecekteki Vasıtalarla Tebligat Yapılması (Tebli-
gat Kanunu Madde 7 Üzerine İnceleme)”, Prof. Dr. Fırat Öztan’a Armağan, Anka-
ra 2010, C.1 (s. 41-61), s. 49.
19
Recep Akcan, “Faks ile Tebligat Yapılması Sorunu”, 75. Yaş Günü İçin Prof. Dr.
Baki Kuru Armağanı, Ankara 2004, s. 1-10), s. 4.