Background Image
Previous Page  267 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 267 / 497 Next Page
Page Background

Türk Hukukunda Tebligata İlişkin Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri

266

eskiden beri, alınan hizmeti karşılamaması ve hak arama özgürlüğü-

nü sınırlandırması gerekçeleriyle eleştirilmektedir

114

. Ortaklığın gide-

rilmesi davası gibi çok sayıda kişiye tebligat yapılmasını gerektiren

davalarda, tebligat giderleri, dava konusunun değerinden fazla bile

olabilmektedir.

Tebligat giderlerine ilişkin diğer bir tartışma konusu, tebligat gider-

lerinin ödenmemesinin veya eksik ödenmesinin sonucuna ilişkindir.

Bu konuda Tebligat Kanunu’nda iki ayrı hüküm bulunmaktadır. Üc-

ret ve masrafın peşin ödenmesini düzenleyen Tebligat Kanunu mad-

de 5 hükmü “

Tarifede yazılı PTT ücretlerini veya dördüncü madde

mucibince verilecek zaruri masrafları, hilafına bir hüküm bulunma-

dıkça tebliğin yapılmasını istiyen peşin olarak öder. Tebliği çıkaracak

merci tarafından tayin olunan mehil içinde gerekli masrafı vermiyen,

talebinden sarfınazar etmiş addolunur. Zaruri sebeplerden dolayı bu

mehle riayetsizlik halinde yeni bir mehil verilir.” şeklindedir. Adli teb-

ligatın kapsamına ilişkin 34. madde ise, şu şekildedir: “Bu fasıl hüküm-

leri adli, idari ve askeri kaza mercilerince yapılacak tebligat işlerinde

tatbik olunur. Yukarıdaki fıkra gereğince yapılacak tebligatlara ilişkin

giderler 5 inci maddeye göre ödenir. Verilen süreye rağmen ödenme-

yen tebligat gideri dava dilekçesinin tebliğine ilişkin ise Hukuk Usulü

Muhakemeleri Kanununun 409 uncu maddesi uyarınca işlem yapılır.

Diğer hallerde tebligat konusu talepten vazgeçilmiş sayılır.”

Öncelikle tebligat giderlerinin yatırılmamasının sonuçlarının

farklı hükümlerde düzenlenmesi, sistematik olarak bir hatadır. Tebli-

gat Kanunu madde 34, II hükmünün asıl olarak madde 5’de yer alması

kanun yapma tekniği açıdan daha uygundur

115

. Ayrıca, dava dilekçesi

dışındaki tebligat giderlerinin yatırılmaması halinde tebligat konusu

talepten vazgeçilmiş sayılacağı hem madde 5 hem de 34,II hükümle-

rinde yer almaktadır. Bu hususun iki kez aynı kanunda düzenlenmesi

de kanun yapma tekniğine uygun değildir.

Tebligat Kanunu tebligat giderlerinin yatırılmamasının sonuçları

bakımından tebligatın konusuna göre bir ayrım yapmıştır. Dava dilek-

çesinin tebliğinde giderin yatırılmaması durumunda dava dosyasının

114

Halil Makaracı, “Adli Tebligat Ücretleri Fahiştir”, ABD, 1952 S. 4, s. 33; Sütçü, s.

2005; Ekim, Suat: “Tebligat Sorunu”, İBD. C. 86, S. 2012, s. 280.

115

Yılmaz/Çağlar, s. 632.