Background Image
Previous Page  312 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 312 / 497 Next Page
Page Background

TBB Dergisi 2014 (114)

Zeynep MÜFTÜOĞLU HOŞ

311

Kanunda düzenlendiği ve ilerleme raporlarında da eleştirildiği

üzere kamu denetçilerinin re’sen harekete geçerek idarenin işleyişi ve

neden olduğu ihlaller hakkında inceleme yapma yetkisi bulunmama-

sı, kurumun ihlallerin giderilmesi amacı ile çelişmektedir. Kimsenin

şikayet konusu yapmadığı fakat denetçinin, örneğin medya organları

yoluyla haberdar olduğu bir durum hakkında inceleme yapma yetkisi

sağlanması, ihlallerin giderilmesinde etkinliği arttıracağından kuru-

mun getiriliş amacına da uygun düşecektir.

34

Ülkemizde, mevcut denetim sistemlerinden pek çoğunun sağlıklı

ve tarafsız uygulanamadığı açıktır. İdarenin eylem, işlem ve tutumla-

rının neden olduğu insan hakları ihlallerini engellemek için getirilen

kamu denetçiliği kurumunun sayılan tartışmalı yönleri, bu kurumun

da ülkemizde ne kadar sağlıklı işleyebileceği konusunda şüphe uyan-

dırmaktadır.Kamu denetçiliği kurumunun ihlalleri ortadan kaldır-

mayı sağlayacak incelemeler yapmak yerine tıkanması halinde sadece

zaten düzgün işlemeyen denetim sistemine bir kol daha eklemiş ola-

caktır.

35

Bu nedenle 2013 yılının mart ayından itibaren faaliyet başla-

mış olan kamu denetçiliği kurumunun yapılan eleştiriler ve uygula-

mada ortaya çıkan aksaklıklar göz önünde tutularak, sağlam temeller

üzerine kurulması gerekmektedir.

SONUÇ

İdarenin, faaliyetlerini yürütürken hukuka ve hakkaniyete aykı-

rı işlemler yapması durumunda, bu işlemlerin denetlenmesi ve ay-

kırılıkların giderilmesi, hukuk devleti ilkesinin sağlanması ve insan

haklarının korunması bakımından büyük önem arz etmektedir. İdari

işlemlerde meydana gelen hukuka ve hakkaniyete aykırılıkların gi-

derilebilmesi için düzgün işleyen bir denetim mekanizmasına ihtiyaç

duyulmaktadır. Bu denetim mekanizması, idari başvuru yolları ile

idarenin kendi içinde yürütülebileceği gibi, bağımsız ve tarafsız yargı

organlarınca yapılacak yargısal denetim ile de sağlanabilir. Bu yollara

ek bir alternatif olarak, ülkemizde 2013 yılının mart ayından bu yana

34

Sağlam s. 37.

35

İbrahim Uğur Esgün, “Ombudsman Kurumunun Türkiye İçin Gerekliliği Üzerine

Değerlendirme”,

Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi

, S.45, C. 1-4, 1996, s.

270.