Background Image
Previous Page  307 / 497 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 307 / 497 Next Page
Page Background

Kamu Denetçiliği Kurumu ve Vergi Uyuşmazlıklarında Uygulaması

306

mazsa kurumun olaya sıcağı sıcağına el koyamayacağı, delillerin kay-

bolma ihtimalinin doğacağı, şartın varlığının zamanla hak kaybına yol

açacağı belirtilmiştir.

27

Buna benzer bir eleştiri kanunun muhalefet şer-

hinde de yer almış, söz konusu şartın kurumun etkinliğini azaltacağı

vurgulanmıştır. Şerhte, idari başvuru yollarının tüketilmesinin aran-

ması halinde denetçinin olaya müdahalesinin gecikeceği ve delillerin

zamanında toplanmasının mümkün olmayacağı yönünde sakıncalara

yer verilmiştir. Muhalefet şerhinde, başvurunun bir yargı organına ya-

pılan başvuru gibi sıkı koşullara bağlanmasının, kamu denetçiliği ku-

rumunun amacıyla çelişen bir uygulamaya yol açacağı yönünde eleştiri

getirilmiştir.

28

Söz konusu eleştirilerin ardından 17. maddenin 4. fıkra-

sında kuruma başvuru için getirilen idari başvuru yollarının tüketil-

mesi şartı korunmuş; kurumun telafisi güç veya imkansız zararların

doğması ihtimali bulunan hallerde, idari başvuru yollarının tüketilme-

den de başvuru kabul edebileceği cümlesi eklenmiş;

29

metin bu şekil-

de kanunlaşmıştır. Eklenen cümle, başvuruya getirilen şartın olumsuz

etkilerini ortadan kaldırmak için atılmış bir adım olsa da “telafisi güç

veya imkansız zararların doğması ihtimali” ibaresinin muğlak ve yo-

ruma açık yapısı nedeniyle kamu denetçisinin denetiminin zamanında

yapılmasını ne kadar sağlayabileceği tartışmalıdır.

Kamu denetçisine başvuru için getirilen idari başvuru yollarının

tüketilmesi şartını gerçekleştirebilmek için İYUK 11. maddede düzen-

lenen üst makama başvuru yolunu tüketmeleri gereğini doğuracaktır.

11. madde, ilgililerinin dava açılmadan önce, dava açma süresi içinde,

üst makamdan, üst makam yoksa işlemi yapmış olan makamdan idari

işlemin kaldırılması, geri alınması, değiştirilmesi veya yeni bir işlem

yapılmasını isteyebileceklerini düzenlemektedir. Üst makama başvu-

ru, dava açmak için dahi zorunlu bir idari başvuru yolu olmamasına

rağmen, kamu denetçisine başvurabilmek için tüketilmek zorunda

olunan bir yol halini almıştır. Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunun

İYUK’ta düzenlenen idari başvuru yollarının tüketilmesini araması

ve üst makama başvurunun da İYUK’ta düzenlenen bir idari başvuru

yolu olması nedeniyle kamu denetçisine başvurmak, dava açmaktan

27

Kamu Denetçiliği Kurumu Kanunu Tasarısı ile Avrupa Birliği Uyum Komisyonu ve

Anayasa Komisyonu Raporları, 1/ 626, Yasama Dönemi: 242, Yasama Yılı: 2, s. 37.

28

Anayasa Komisyonu Raporu 2012, s.43.

29

Anayasa Komisyonu Raporu 2012, s. 59.