

TBB Dergisi 2014 (114)
Zeynep MÜFTÜOĞLU HOŞ
313
yargının iş yükü hafifletilmektedir. Kurumun, bu olumlu yönlerinin
yanında eleştirilen noktaları da bulunmaktadır. Ülkemizde düzenle-
niş şekliyle kanunda ve yönetmelikte başvuru usulünün farklılığı, ida-
ri başvuru yollarının tüketilmesi gerekliliğinin kapsamında yaşanan
sorunlar, seçim usulü nedeniyle baş denetçinin tarafsızlığı hakkında
yaşanan güvensizlik gibi pek çok konu, kuruma önyargılı yaklaşılma-
sına neden olmaktadır. Bu haliyle kurumun sağlıklı işleyebileceği ve
getiriliş amacını yakalayabileceği tartışmalıdır.
Kuruma dair yapılan olumlu olumsuz tüm yorumlar vergilendir-
me işlemleri bakımından da geçerlidir. Vergi uyuşmazlıkları teknik
bilgi de gerektirdiğinden kurumun bu sorunları çözmekte ne kadar
yetkin olabileceği konusunda yoğun şekilde soru işaretleri mevcuttur.
Bu sorular ise zamanla başvuruların artması ve bu başvuruların ince-
lenme usulleri gözlemlendikçe cevaplanabilecektir.
KAYNAKÇA
Kitap ve Makaleler
Arslan Süleyman, “İngiltere’de Ombudsman Müessesesi”,
Amme İdaresi Dergisi,
C. 19,
S. 1, 1986, ss. 157- 172.
Dursun Hasan, “Türkiye’de Ombudsmanlığın (Kamusaylığın) Etkin Olarak İşleyebil-
me Yetisi Yoktur”,
Türkiye Barolar Birliği Dergisi
, S.95, 2011, 377- 418.
Eklundh Claes, “The Parliamentary Ombudsmen In Sweden”, Hukuk Kurultayı
2000
,
Ankara, 2000, ss. 463- 486
Eren Hayrettin, “Ombudsman Kurumu”,
Atatürk Üniversitesi Erzincan Hukuk Fakültesi
Dergisi
, C. 1-2, S. 4, 2000, ss. 87- 102.
Erhürman Tufan, “İnsan Haklarını Koruma Mekanizması Olarak Ombudsman Ku-
rumu”, Türkiye’de İnsan Hakları, TODAİE Yayınları, Ankara, 2000, ss.339-349.
Eryılmaz Bilal, “Bürokrasisinin Denetlenmesinde Yeni Gelişmeler”,
Amme İdaresi
Dergisi
, C.26, S. 4, Ankara, 1993, ss.81- 106.
Esgün İbrahim Uğur, “Ombudsman Kurumunun Türkiye İçin Gerekliliği Üzerine
Değerlendirme”,
Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi
, C. 1-4, S. 45, 1996, ss.
251- 278.
İba Şeref, Anayasa ve Siyasal Kurumlar, Turhan Kitabevi, Ankara, 2006.
Kestane Doğan, “Çağdaş Bir Denetim Organizasyonu Olarak Ombudsmanlık (Kamu
Denetçiliği)”,
Maliye Dergisi
, S.151, 2006, 128- 142.
Odyakmaz Zehra, “Türk Hukuk Kurultayı’na Sunulan İsveç Parlamento Ombuds-
manlığı ile İlgili Bildiri Üzerine Düşünceler”,
Hukuk Kurultayı 2000
, Ankara,
2000, ss. 487- 491.